Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven

Algemene voorwaarden behandelovereenkomst

Gebaseerd op de algemene leveringsvoorwaarden LPGGz-Consumentenbond-GGZ Nederland 2017. Daarnaast geldt de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.

Preambule

Aan de rechtsverhouding tussen een cliënt en Human Concern ligt een overeenkomst ten grondslag gericht op de verlening van zorg. Deze overeenkomst is de bijzondere overeenkomst geregeld in Boek 7, Titel 7, afdeling 5 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). 
Deze Algemene Voorwaarden vormen de basis voor het tot stand komen van een dergelijke overeenkomst en geven aan wat de cliënt en Human Concern bij de uitvoering daarvan mogen verwachten. Het spreekt vanzelf dat het unieke en persoonlijke contact van de cliënt met de zorgverleners daarnaast een belangrijke factor is.

Inhoud
ARTIKEL 1 – DEFINITIES 3
ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID 4
ARTIKEL 3– NAASTBETROKKENEN 4
ARTIKEL 5– DUIDELIJKE INFORMATIE 5
ARTIKEL 6– ZORG SPECIFIEKE INFORMATIE 5
ARTIKEL 7 – ALGEMENE INFORMATIE 5
ARTIKEL 8 – TOT STAND KOMEN VAN DE OVEREENKOMST 6
ARTIKEL 9 – HET OPSTELLEN VAN HET BEHANDELPLAN 6
ARTIKEL 10 – DOSSIER 8
ARTIKEL 11 – SECOND OPINION 8
ARTIKEL 12 – PRIVACY 8
ARTIKEL 13 – KWALITEIT VAN ZORG 9
ARTIKEL 14 – TOEGANKELIJKHEID RUIMTES 9
ARTIKEL 15 – INCIDENTEN 9
ARTIKEL 16 – ZORG OP AFSPRAAK 10
ARTIKEL 17 – EEN CLIËNT- MEERDERE ZORGVERLENERS 10
ARTIKEL 18– GOED CLIËNTSCHAP 10
ARTIKEL 19- INFORMATIEPLICHTEN 11
ARTIKEL 20 – BETALING 11
ARTIKEL 21 - VOEDING- WENSEN EN LEVENSOVERTUIGING CLIËNT 12
ARTIKEL 22– HUISREGELS 12
ARTIKEL 23– BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST 12
ARTIKEL 24- OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST DOOR HUMAN CONCERN 13
ARTIKEL 25-NAZORG 14
ARTIKEL 26- OVERLIJDEN 14
ARTIKEL 27 – KLACHTENREGELING 14
ARTIKEL 28– WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN 15
ARTIKEL 29– SLOTBEPALINGEN 15


ARTIKEL 1 – DEFINITIES

In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. Human Concern: de rechtspersoon die zorg verleent binnen het domein van de geestelijke gezondheidszorg en verslavingszorg. 
  2. Cliënt: een natuurlijke persoon die zich tot Human Concern wendt of heeft gewend teneinde zorg te ontvangen dan wel deze reeds ontvangt.
  3. Overeenkomst: de behandelovereenkomst tussen Human Concern en de cliënt. Deze behandelovereenkomst is een geneeskundige behandelingsovereenkomst in de zin van de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo).
  4. Zorgverlener: de voor Human Concern werkzame beroepsbeoefenaar die met de cliënt in het kader van de zorg persoonlijk contact heeft.
  5. Medewerkers: (onder meer) artsen, psychiaters, psychologen, psychotherapeuten, counselors, persoonlijke assistenten, verpleegkundigen, administratief personeel en bestuurders van Human Concern.
  6. Zorg of zorgverlening: de door Human Concern te verlenen geneeskundige zorg (behandeling), te weten gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg, in de zin van de Zorgverzekeringswet.
  7. Behandelplan: een door Human Concern in samenspraak met de cliënt opgesteld plan, waarin aan de orde komen de algemene gegevens en het beeld van de cliënt, zijn wensen, doelen, actieplan, evaluatie en rapportage. Het behandelplan bevat een formulier waarop Human Concern de gegevens van de cliënt invult en waarin de aanpak van het eetstoornisprobleem van de cliënt uiteen wordt gezet. Tevens wordt in het behandelplan een ‘Behandeltraject’ geadviseerd en staan de doelstellingen daarin opgenomen. De kosten van de Behandeltrajecten staan opgenomen in de kostenbegroting bij het behandelplan.
  8. Behandeltraject: ofwel de eerste en tweede fase samen, (inhoudende onder meer gesprekken en consulten), ofwel het nazorgprogramma, ofwel de ambulante behandeling, ofwel één van de Behandeltrajecten van Human Concern zoals nader omschreven in het Behandelplan.
  9. Zelfstandige bijdrage: dat deel van de behandelkosten dat door de zorgverzekeraar niet betaald wordt, en voor rekening komt van de cliënt.
  10. Praktijk: de behandelruimte van Human Concern, inclusief de wachtkamer, balie of andere ruimtes waar de cliënt als onderdeel van de zorg gebruik van maakt.
  11. Naastbetrokkene(n): familie, partners, vrienden of andere naasten van de cliënt.
  12. Vertegenwoordiger: degene die de cliënt vertegenwoordigt krachtens de wet dan wel krachtens een rechterlijke beschikking dan wel krachtens een schriftelijke volmacht van de cliënt. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of op grond van een persoonlijke schriftelijke machtiging van de cliënt.
  13. Dossier: het dossier waarin Human Concern gegevens opneemt over de gezondheid van de cliënt, de verrichtingen , verklaringen van de cliënt en Human Concern de gegevens bewaart die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening. Hieronder wordt ook het patiëntendossier of het zorgdossier verstaan.
  14. Incident: een niet beoogde of onvoorziene gebeurtenis tijdens het zorgproces, die tot schade voor de cliënt, medecliënt(en) of medewerker(s) van de instelling heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.
  15. Calamiteit: een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid.

ARTIKEL 2 – TOEPASSELIJKHEID

  1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op en maken deel uit van de tussen de cliënt en Human Concern gesloten overeenkomst met betrekking tot het verlenen van zorg, alsmede alle daarmee verband houdende (nadere) afspraken tussen de cliënt en Human Concern. 
  2. De Algemene Voorwaarden zijn zowel van toepassing op ambulante zorg als op zorg met verblijf en worden zoveel als mogelijk toegepast, ongeacht de wijze waarop de zorg wordt gefinancierd. Partijen kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden, tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te zijn vastgelegd.
  3. In geval van strijdigheid tussen de algemene voorwaarden en de met de cliënt gesloten overeenkomst, prevaleert de overeenkomst.

ARTIKEL 3– NAASTBETROKKENEN

  1. In het kader van goede zorg aan de cliënt wordt, indien van toepassing, bij afspraken met de cliënt ingegaan op de wijze waarop aan de betrokkenheid, informatievoorziening aan en ondersteuning van familie en/of naastbetrokkenen invulling wordt gegeven.
  2. De familie/sociale omgeving kan intensief bij het proces worden betrokken zonder de vertrouwelijkheid ten aanzien van de cliënt te schaden.
  3. De zorgverlener legt de afspraken ingevolge de vorige leden van dit artikel vast in het dossier.
  4. Indien gewenst kan de cliënt zich laten bijstaan door iemand naar keuze om te helpen een weloverwogen keuze te maken ten aanzien van de zorgverlening.

ARTIKEL 4– VERTEGENWOORDIGING 

  1. Een vertegenwoordiger van de cliënt treedt op indien dit op grond van de wet of deze Algemene Voorwaarden geïndiceerd is. In ieder geval treedt hij (mede) op:
    1. bij het tekenen van de overeenkomst tussen Human Concern en de cliënt, indien de cliënt niet bekwaam of bevoegd is om deze overeenkomst te tekenen, dan wel niet in staat is tot een redelijke belangenafweging hiertoe.
    2. indien de cliënt niet in staat is tot een redelijke belangenafweging ter zake van een beslissing waarvoor diens toestemming is vereist.
  2. De vertegenwoordiger is verplicht zorg te dragen voor een goede uitoefening van zijn taken, bij gebreke waarvan Human Concern.
    1. de cliënt kan verzoeken een andere vertegenwoordiger aan te wijzen;
    2. de familie van de cliënt kan verzoeken een andere vertegenwoordiger aan te wijzen; en/of
    3. bij de rechter een verzoek kan indienen tot ontslag van de mentor of de curator, en - indien noodzakelijk - een verzoek kan indienen tot het benomen van een andere vertegenwoordiger.

ARTIKEL 5– DUIDELIJKE INFORMATIE

De cliënt heeft recht op die informatie die noodzakelijk is om weloverwogen keuzes over de zorgverlening te kunnen maken. Alle informatie die aan de cliënt wordt verstrekt moet naar inhoud, vorm en moment op een voor de cliënt geschikt niveau zijn. De zorgverlener gaat voor de cliënt na of deze de informatie heeft begrepen en of er nog vragen zijn.

ARTIKEL 6– ZORG SPECIFIEKE INFORMATIE

  1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst bepalen de zorgverlener en cliënt in onderling overleg welke zorg het beste bij de cliënt past en wisselen zij voor de zorg relevante informatie uit, waarbij voor de cliënt geldt: 
    1. Dat cliënt zich op verzoek van de behandelaar van Human Concern verplicht, voorafgaand of tijdens de therapie tot het verrichten van een basis medisch onderzoek, en zo nodig inclusief bloedonderzoek.
    2. Dat cliënt zich op verzoek verplicht, voorafgaand of tijdens de behandeling één of enkele consulten bij één van de psychiaters en/of regiebehandelaren van Human Concern te laten verrichten.
  2. Daarnaast wordt cliënt in ieder geval op begrijpelijke wijze op de hoogte gesteld van:
    1. de diagnose en wat het betekent om die diagnose te hebben;
    2. de zorgopties en het doel, de aard, de kans op succes en de mogelijke risico’s en de neveneffecten (zoals pijn, hinder of sociale gevolgen) mede aan de hand van eventueel eerdere ervaringen van de cliënt;
    3. de naam van de verantwoordelijke zorgverlener en die van de andere betrokken zorgverlener(s);
    4. de ervaring van de betrokken zorgverleners;
    5. overige aspecten, zoals de wachttijd;
  3. Indien de cliënt uitdrukkelijk heeft aangegeven informatie niet te willen ontvangen, kan het verstrekken van informatie achterwege blijven.
  4. Naast het bepaalde in het vorige lid kan informatie over de zorg alleen (tijdelijk) achterwege blijven in het uitzonderlijke geval dat het verstrekken daarvan kennelijk ernstige nadeel voor de cliënt oplevert.

ARTIKEL 7 – ALGEMENE INFORMATIE

  1. De zorgverlener geeft de cliënt, afgestemd op de behoefte en mogelijkheden, in ieder geval algemene informatie over: 
    1. Human Concern en de gang van zaken van het zorgproces, zoals de intake , het opstellen van een behandelplan, de zorgverlening , het maken van afspraken die betrekking hebben op de specifieke situatie van de cliënt en het beëindigen van de overeenkomst;
    2. het recht op vrije keuze van de zorgverlener binnen de mogelijkheden van Human Concern;
    3. een heldere omschrijving van relevante behandelingsmogelijkheden;
    4. kosten, mogelijkheden voor vergoeding, eigen risico en betaling van kosten voor aanvullende diensten en de mogelijk niet vergoede zorg;
    5. de relevante cliënten- en familie organisaties;
    6. de cliëntenraad;
    7. de klachten- en geschillenregeling;
    8. de cliëntvertrouwenspersoon/ klachtenfunctionaris;
    9. de gevolgen van tijdens de zorg optredende wilsonbekwaamheid;
    10. de huisregels;
    11. omgang met naastbetrokkenen;
    12. de website;
    13. bereikbaarheid in geval van nood;
    14. het privacybeleid;
    15. de privacyverklaring over het gebruik van persoonsgegevens voor onderzoek en over maatregelen rondom privacy;
    16. het beleid ten aanzien van ethische en levensbeschouwelijke vraagstukken waaronder wilsverklaringen, zelfbindingsverklaring, non- reanimatie en euthanasie;
    17. het kwaliteitsstatuut met daarin concrete afspraken betreffende de interne taakverdeling in het kader van de zorg.
  2. De in het vorige lid bedoelde informatie is zoveel als mogelijk beschikbaar op de website van Human Concern.

ARTIKEL 8 – TOT STAND KOMEN VAN DE OVEREENKOMST

  1. De overeenkomst tussen de cliënt en Human Concern komt uitsluitend tot stand indien:
    1. de cliënt, dan wel, indien de cliënt hiertoe niet in staat is, de vertegenwoordiger namens de cliënt, - op grond van de reeds verstrekte informatie -kenbaar heeft gemaakt de overeenkomst te willen aangaan;
    2. Human Concern redelijkerwijs van oordeel is dat de hulpvraag van de cliënt op grond van de bij Human Concern aanwezige mogelijkheden kan worden beantwoord; en
    3. een voor de financiering noodzakelijke verwijzing is afgegeven.
  2. Indien aan de in het vorige lid genoemde voorwaarden is voldaan, stelt Human Concern een schriftelijke overeenkomst op. Deze overeenkomst wordt ondertekend door Human Concern, de cliënt en - indien van toepassing - de vertegenwoordiger.
  3. De cliënt verkrijgt het recht op de in de overeenkomst neergelegde zorg uitsluitend na het schriftelijk aangaan en ondertekenen van de overeenkomst.
  4. Indien de feitelijke zorgverlening eerder is aangevangen dan de datum waarop de overeenkomst door Human Concern, de cliënten en – indien van toepassing – de vertegenwoordiger is ondertekend, dan geldt de datum waarop de feitelijke zorg is begonnen met terugwerkende kracht als ingangsdatum van de overeenkomst. Deze datum wordt in de overeenkomst vastgelegd.
  5. In het behandelplan werken de zorgverlener en de cliënt de overeengekomen zorg nader uit.

ARTIKEL 9 – HET OPSTELLEN VAN HET BEHANDELPLAN

  1. De zorg wordt uitsluitend aan de cliënt verleend op basis van een (voorlopig) behandelplan, tenzij nog geen behandelplan is vastgesteld.
  2. Human Concern organiseert vóór of zo spoedig mogelijk na aanvang van de zorgverlening een bespreking tussen de zorgverlener, de cliënt en - indien van toepassing - de vertegenwoordiger van de cliënt, teneinde afspraken te maken over de zorgverlening en deze vast te leggen in een behandelplan. Dit behandelplan bevat in ieder geval:
    1. de doelen met betrekking tot de zorg voor een bepaalde periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt;
    2. de wijze waarop de zorgverlener en de cliënt de gestelde doelen trachten te bereiken;
    3. wie voor de verschillende onderdelen van de zorg verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere zorgverleners, en wie de cliënt op die afstemming kan aanspreken;
    4. de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van Human Concern zal ontvangen;
    5. de frequentie en onder welke omstandigheden de zorgverlener de zorgverlening in samenspraak met de cliënt gaat evalueren en actualiseren, waarbij als norm geldt aan het einde van de zorg en in het geval dat de zorg langer dan zes maanden duurt steeds na elke drie maanden, tenzij omstandigheden een andere evaluatietermijn rechtvaardigen of noodzakelijk maken; en
    6. de eventuele nazorg.
  3. De zorgverlener stelt het behandelplan op in overeenstemming met zijn professionele standaard. Hij houdt hierbij zoveel mogelijk rekening met de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt.
  4. Het behandelplan wordt uiterlijk binnen zes weken na start van het ambulante behandeltraject van de zorgverlening door de zorgverlener vastgesteld.
  5. Door instemming met het behandelplan geeft de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger toestemming voor de uitvoering van alle handelingen die deel uitmaken van het behandelplan, waaronder de geneeskundige handelingen en handelingen van niet-ingrijpende aard op medische en sociale indicatie, tenzij de cliënt bij de uitvoering te kennen geeft deze handelingen (alsnog) niet te willen.
  6. Voor ingrijpend medisch handelen of ander ingrijpend handelen dat geen onderdeel uitmaakt van het behandelplan is – behoudens wanneer spoedeisend handelen vereist is – uitdrukkelijke toestemming van de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger nodig. Onder spoedeisend wordt verstaan: de kennelijke noodzaak tot het onverwijld uitvoeren van een handeling om ernstig nadeel voor de cliënt te voorkomen. In dat geval wordt de cliënt en/of vertegenwoordiger zo spoedig mogelijk ingelicht over de handeling. In het dossier van de cliënt wordt gemotiveerd vastgelegd waarom sprake was van spoedeisend handelen.
  7. Indien tijdens de behandeling van de cliënt blijkt dat een wijziging van het behandelplan en/of behandeltraject nodig of wenselijk is, kan in overleg met de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger het behandelplan en/of behandeltraject worden gewijzigd. Hiervoor dient de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger afzonderlijk toestemming te verlenen. Als gevolg van deze wijziging kunnen de kosten van de behandeling en de betalingstermijn ook worden gewijzigd. De eventuele (extra) kosten die met een zodanige wijziging gepaard gaan, zullen vóór aanvang van de wijziging van het behandelplan en/of behandeltraject op eerste verzoek van Human Concern door de cliënt worden voldaan.

ARTIKEL 10 – DOSSIER

  1. Human Concern richt een dossier in met betrekking tot de zorgverlening aan de cliënt. Zij houdt in dit dossier aantekening van de relevante gegevens over de gezondheid van de cliënt en de gegevens die direct verband houden met de zorgverlening aan de cliënt. Ook stukken die zodanige gegevens bevatten neemt Human Concern in het dossier op voor zover dit voor een goede hulpverlening noodzakelijk is. Het dossier bevat naast de in de wet en regelgeving geregelde onderwerpen, het volgende:
    1. de wensen van de cliënt wat betreft welke familie of naastbetrokkenen wel of juist niet bij de zorgverlening worden betrokken of hierover worden geïnformeerd en de wijze waarop dat gebeurt;
    2. de wensen en voorkeuren van de cliënt;
    3. de voortgang (incl. rapportages, uitslagen, ROM uitslagen, gaf scores etc.) van de zorg;
    4. incidenten en calamiteiten voor zover deze gevolgen hebben voor de zorg of de gezondheidstoestand van de cliënt.
  2. Human Concern bewaart het dossier van de cliënt na afloop van de zorgverlening niet langer dan de wettelijke bewaartermijn van 15 jaar, tenzij het goed hulpverlenerschap meebrengt dat langer bewaren noodzakelijk is.
  3. Human Concern verstrekt de cliënt op diens verzoek inzage in en afschrift van de bescheiden die deel uit maken van het dossier. Deze verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in verband met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander. De cliënt kan het dossier in eerste instantie in het bijzijn van een medewerker van Human Concern inzien. Meer informatie over hoe een cliënt een kopie van zijn dossier kan opvragen is te vinden op de website www.humanconcern.nl.
  4. Human Concern vernietigt het dossier van de cliënt na een daartoe strekkend verzoek van de cliënt, tenzij redelijkerwijs aannemelijk is dat bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de cliënt, onder wie begrepen Human Concern, of indien de wet zich tegen vernietiging verzet.

ARTIKEL 11 – SECOND OPINION

Human Concern zal alle redelijke medewerking verlenen aan een door de cliënt gewenste second opinion en bespreekt op verzoek van de cliënt de resultaten van de second opinion ook als de cliënt deze heeft gevraagd zonder medewerking van Human Concern.

ARTIKEL 12 – PRIVACY 

  1. Human Concern draagt er zorg voor dat aan anderen dan de cliënt geen inlichtingen over de cliënt dan wel inzage in of afschrift van het dossier van de cliënt wordt verstrekt, tenzij de cliënt hiervoor toestemming heeft gegeven of daarvoor een wettelijke plicht of expliciete bevoegdheid bestaat. Indien verstrekking plaatsvindt, geschiedt deze slechts voor zover de persoonlijke levenssfeer van anderen daardoor niet wordt geschaad.
  2. Onder anderen dan de cliënt zoals bedoeld in het vorige lid zijn niet begrepen de medewerkers of andere hulpverleners/klinieken die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de tussen Human Concern en de cliënt gesloten overeenkomst , en hun vervangers/waarnemers, voor zover de verstrekking noodzakelijk is voor de door hen in dat kader te verrichten werkzaamheden.
  3. Indien de cliënt wordt vertegenwoordigd door een vertegenwoordiger kan Human Concern zonder toestemming van de cliënt aan de vertegenwoordiger inlichtingen geven of inzage geven in of afschrift geven van het dossier van de cliënt. Indien Human Concern door het geven van inlichtingen over de cliënt dan wel het verstrekken van inzage in of afschrift van het dossier van de cliënt aan de vertegenwoordiger niet geacht kan worden de zorg van een goed hulpverlener in acht te nemen, laat Human Concern dit echter achterwege. 
  4. Human Concern hanteert een privacybeleid met betrekking tot de verwerking van gegevens van cliënten. Op de website www.humanconcern.nl is in een privacyverklaring te lezen welke uitgangspunten en maatregelen Human Concern hanteert op het gebied van privacy van haar cliënten en de bescherming van persoonsgegevens.
  5. Human Concern verwerkt uitsluitend persoonsgegevens van de cliënt als hiervoor een grondslag bestaat in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) of de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming. Indien Human Concern persoonsgegevens van de cliënt wil gebruiken voor een van de volgende doeleinden, vraagt Human Concern de cliënt daarvoor in ieder geval uitdrukkelijke toestemming:
    1. het doen van wetenschappelijk onderzoek;
    2. het gebruik van de door de cliënt ingevulde (effect)vragenlijst voor onderzoeksdoeleinden;
    3. publicatie van foto-, film- en/of geluidsopnamen van de cliënt;
    4. het verstrekken van gegevens aan de klachtencommissie; en
    5. het opvragen van gegevens bij een huidige of eerdere behandelaar en het doorsturen van gegevens naar een nieuwe behandelaar/
  6. Human Concern en haar Medewerkers verplichten zich hierbij onvoorwaardelijk en onherroepelijk geheimhouding te zullen betrachten omtrent alle informatie, die de cliënt in dit kader aan Human Concern en haar Medewerkers heeft verstrekt.

ARTIKEL 13 – KWALITEIT VAN ZORG

Als norm voor goed hulpverlenerschap gelden vooral de gedragsregels van de betrokken beroepsgroepen, normen ontleend aan de laatste stand van de wetenschap en praktijk alsmede algemeen aanvaarde uitgangspunten. Afwijking van protocollen en richtlijnen moet Human Concern motiveren, aan de cliënt uitleggen en vastleggen in het dossier.

ARTIKEL 14 – TOEGANKELIJKHEID RUIMTES

Alle ruimtes die van belang zijn voor de cliënt moeten voldoende toegankelijk zijn.

ARTIKEL 15 – INCIDENTEN

  1. Zo spoedig mogelijk na een incident die voor de cliënt merkbare gevolgen heeft of kan hebben, informeert Human Concern de betreffende cliënt of diens vertegenwoordiger over: 
    1. de aard en de oorzaak van het incident;
    2. of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.
  2. Human Concern maakt van de aard en de toedracht van het incident een aantekening in het dossier van de cliënt.
  3. Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de cliënt, bespreekt Human Concern de voor de aanpak daarvan mogelijke zorgverleningsalternatieven met de cliënt of diens vertegenwoordiger en maakt afspraken over de aanvang van de gekozen zorg en het vervolg.

ARTIKEL 16 – ZORG OP AFSPRAAK

  1. Als de zorg plaatsvindt op een vooraf afgesproken moment, zorgt Human Concern ervoor dat voor de cliënt duidelijk is wanneer, waar en op welk tijdstip de betreffende zorg zal plaatsvinden.
  2. Human Concern houdt bij het plannen van afspraken zoveel mogelijk rekening met wensen, voorkeuren en beperkingen van de cliënt.
  3. Indien de cliënt of zorgverlener een gemaakte afspraak niet kan nakomen, moet deze uiterlijk 24 uur van tevoren worden geannuleerd, tenzij de annulering voldoet aan de coulance voorwaarden zoals ziekte of ongeval van een familielid in de eerste of tweede graad of een code rood van het KNMI.
  4. Human Concern rekent een wegblijftarief indien cliënt niet op diens behandelsessie verschijnt zonder zich op tijd te hebben afgemeld waarbij geen sprake is van genoemde coulance voorwaarden zoals omschreven in lid 3 van artikel 16.

ARTIKEL 17 – EEN CLIËNT- MEERDERE ZORGVERLENERS

Human Concern handelt naar de afspraken afkomstig uit het opgestelde kwaliteitsstatuut bij de verdeling van taken en verantwoordelijkheden. In het geval van een samenwerkingsverband m.b.t. start- en nazorggroepen (zoals bijvoorbeeld met Stichting JIJ), ligt de uitvoering bij de betreffende samenwerkingspartner. De verantwoordelijkheid blijft bij Human Concern.

ARTIKEL 18– GOED CLIËNTSCHAP

  1. Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst op verzoek van Human Concern met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs en overlegt de gegevens van zijn zorgverzekeraar. Kan de cliënt desgevraagd een dergelijk legitimatiebewijs en/of verzekeringsgegevens niet tonen, dan is Human Concern gerechtigd de uitvoering van de zorgovereenkomst op te schorten totdat de cliënt de noodzakelijke gegevens heeft overlegd, tenzij onmiddellijke behandeling noodzakelijk is.
  2. Vóór aanvang van de zorg geeft de cliënt op verzoek van Human Concern de naam en de bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon, bij voorkeur zijn vertegenwoordiger.
  3. De cliënt houdt zich aan de huisregels en onthoudt zich naar beste kunnen van gedrag dat risico oplevert voor de veiligheid van mensen aanwezig bij Human Concern.
  4. De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van Human Concern gericht op de (brand)veiligheid.
  5. De cliënt dient zelf de nodige zorg in acht te nemen om schade aan- of vermissing van zijn eigendommen te voorkomen.
  6. De cliënt zal naar beste kunnen de aanwijzingen van en namens Human Concern en haar medewerkers betreffende zijn behandeling opvolgen en verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst door Human Concern. Deze medewerking bestaat uit onder andere het invullen van (effect)vragenlijsten tijdens het behandeltraject om het effect dat de behandeling heeft op de cliënt te kunnen monitoren.

ARTIKEL 19- INFORMATIEPLICHTEN

  1. De cliënt geeft Human Concern, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die Human Concern redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst nodig heeft, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring of crisiskaart. 
  2. Wanneer zich tussentijds wijzigingen voordoen in de situatie van de cliënt die kunnen leiden tot verandering van de (omvang van) de te leveren zorg, is de cliënt gehouden Human Concern daarvan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
  3. De cliënt die bij Human Concern op de wachtlijst staat en gedurende de wachttijd de zorg laat uitvoeren door een zorgverlener buiten Human Concern , meldt dit aan Human Concern zodra hij met de andere zorgverlener is overeengekomen dat de zorg daar zal plaatsvinden.
  4. Human Concern en haar Medewerkers zijn verplicht aan de cliënt alle informatie te verstrekken die deze behoeft om op basis daarvan zijn toestemming te geven voor een bepaalde (geneeskundige) behandeling, de daarmee te bereiken resultaten en de daaraan verbonden risico’s, voor zover deze laatste niet van te verwaarlozen betekenis zijn.
  5. Human Concern en haar Medewerkers zijn bevoegd de cliënt (tijdelijk) niet te informeren omtrent zijn medische toestand en de daarbij bestaande vooruitzichten, indien zij van oordeel zijn dat zo’n mededeling kennelijk ernstig nadeel voor de cliënt teweeg zal brengen.
  6. Human Concern en haar Medewerkers zijn verplicht om, indien de cliënt dat uitdrukkelijk verzoekt, aan derden informatie te verstrekken omtrent zijn (geneeskundige) toestand, voor zover dat in het belang van de cliënt is. Bijvoorbeeld : met het oog op het sluiten van een verzekering, aan een keuringsarts met het oog op een sollicitatie, aan een bedrijfsarts met het oog op de beoordeling van arbeidsongeschiktheid, ten behoeven van een reisannulering, aan een advocaat in het kader van een ten behoeve van die cliënt te voeren procedure of aan een onderwijsinstelling met het oog op examenregelingen.

ARTIKEL 20 – BETALING

  1. De cliënt is Human Concern de overeengekomen prijs verschuldigd voor de overeengekomen zorg en diensten. 
  2. De overeengekomen prijs wordt in rekening gebracht bij de door cliënt aangewezen partij, te weten zorgkantoor, zorgverzekeraar, gemeente of cliënt zelf.
  3. Bij gerede twijfel over het al dan niet verkrijgen van de financiering treden Human Concern en cliënt met elkaar in overleg.
  4. Bij niet (volledige) vergoeding van een factuur wordt het niet-vergoede deel van de declaratie van Human Concern betaald uit de door de cliënt betaalde waarborgsom. Een eventueel restant wordt teruggestort of verrekend met de eventueel te betalen waarborgsom voor het navolgend behandeljaar. Let op: deze waarborgsom geldt per behandelperiode van telkens maximaal 365 dagen.
  5. De waarborgsom wordt jaarlijks vastgesteld door Human Concern en kan wijzigen t.o.v. voorgaande jaren. De hoogte van de waarborgsom is terug te vinden in de kostenbegroting welke onderdeel uitmaakt van de behandelovereenkomst. Human Concern stuurt van deze waarborgsom een factuur aan de cliënt met daarin opgenomen een betalingstermijn van één week. De cliënt verbindt zich de factuur van de waarborgsom binnen de betalingstermijn te voldoen.
  6. De waarborgsom dient voorafgaand aan de start van behandeling door de cliënt aan Human Concern betaald te worden. De behandeling gaat pas van start als wij de waarborgsom ontvangen hebben.
  7. Human Concern stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn van zowel de waarborgsom als eventuele aanvullende betaling - wanneer deze niet toereikend is - een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 7 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te voldoen.
  8. Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is voldaan, is Human Concern gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente.
  9. In geval de cliënt de behandelovereenkomst opzegt, terwijl er met de cliënt reeds afspraken met Human Concern, haar Medewerkers of aan haar verbonden derden staan ingepland, kan Human Concern deze afspraken bij de cliënt in rekening brengen. Indien er voor deze afspraken geen vervanging meer mogelijk is. De reeds ingeplande afspraken zoals geregistreerd in de administratie van Human Concern zijn hierin leidend tenzij er sprake is van tegenbewijs. 

ARTIKEL 21 - VOEDING- WENSEN EN LEVENSOVERTUIGING CLIËNT

Human Concern zorgt, bij verblijf met maaltijden, voor een medisch verantwoord dieet. Er wordt daarnaast zoveel mogelijk aangesloten bij de wensen en levensovertuiging van de cliënt.

ARTIKEL 22– HUISREGELS

  1. Human Concern hanteert huisregels, gebaseerd op het modelreglement Huisregels van GGZ Nederland.
  2. Van het reglement afwijkende afspraken worden vastgelegd in het dossier van de cliënt.

ARTIKEL 23– BEËINDIGING VAN DE OVEREENKOMST 

De overeenkomst eindigt:

  1. Bij overplaatsing naar een andere zorginstelling. 
    1. Met instemming van beide partijen na voltooiing van de met de cliënt afgesproken behandeling.
    2. Na een eenzijdige, ondubbelzinnige opzegging van de overeenkomst door de cliënt. De cliënt is te allen tijde bevoegd de behandelingsovereenkomst op te zeggen. De cliënt stelt Human Concern schriftelijk gemotiveerd en tijdig in kennis. Human Concern kan de cliënt verzoeken een schriftelijke verklaring te ondertekenen als de cliënt tegen het advies van (een medewerker van) Human Concern in een behandeling weigert of een ingestelde behandeling onderbreekt of beëindigt, waarin deze te kennen geven dat hij tegen het advies van Human Concern en voor eigen risico het onderzoek of de behandeling heeft doen afbreken; de cliënt zal aan een zodanig verzoek gevolg geven.
    3. Na een eenzijdige opzegging door Human Concern, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn. Daarnaast zal Human Concern (geneeskundige) hulp blijven verlenen totdat de cliënt redelijkerwijs een overeenkomst met een andere hulpverlener heeft kunnen sluiten.
    4. Bij overlijden van de cliënt

ARTIKEL 24- OPZEGGING VAN DE OVEREENKOMST DOOR HUMAN CONCERN

  1. Human Concern is gerechtigd de overeenkomst op te zeggen indien:
    1. De financiering of de verwijzing komt te ontbreken. Human Concern gaat hier echter niet toe over indien de instelling meent dat het stopzetten van de zorg op dat moment onverantwoord is omdat sprake is van noodzakelijke zorg.
    2. De cliënt herhaaldelijk diens verantwoordelijkheden uit de overeenkomst niet nakomt of kan nakomen, daarop herhaaldelijk is aangesproken maar hij of zij zijn of haar gedrag niet verandert en dit heeft geleid tot een zodanige situatie dat het langer voortduren van de overeenkomst in redelijkheid niet langer van Human Concern verwacht kan worden.
    3. De cliënt zich niet aan expliciete aanvullende algemene of individuele afspraken houdt die zijn gemaakt en het Human Concern daardoor redelijkerwijs onmogelijk wordt gemaakt de overeenkomst uit te voeren. Deze afspraken zullen worden opgenomen in het behandelplan of staan in extra opgenomen bindende documenten (zoals bijlage Eet- en gewichtsregels m.b.t. het programma Be-LeeF!)
    4. De cliënt ernstige strafbare feiten begaat die een weerslag hebben op de relatie met zorgverleners of medecliënten.
    5. Door toedoen van naasten van de cliënt ernstige spanningen met de zorgverleners, ingeschakelde derden of andere cliënten van Human Concern ontstaan (denk aan onheus of agressief gedrag van de cliënt), waardoor voortzetting van zorgvuldige zorg al dan niet in combinatie met verblijf wordt bemoeilijkt.
    6. Indien de zorgvraag van de cliënt dusdanig verandert dat het niet meer van Human Concern kan worden verlangd dat zij de zorg verleent zoals is overeengekomen en is vastgelegd in het behandelplan en het buiten de reikwijdte van de overeenkomst en de mogelijkheden van Human Concern valt om afspraken over de wijziging van het behandelplan te maken en/of er geen verantwoorde zorg meer geboden kan worden.
  2. Human Concern kan de overeenkomst in de gevallen genoemd in het vorige lid opzeggen tegen elke dag van de kalendermaand, met inachtneming van een redelijke opzegtermijn van 2 maanden, tenzij dringende, aan de cliënt onverwijld mee te delen, redenen , onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen, of bijzondere omstandigheden tot een langere of kortere termijn nopen.
  3. Human Concern ondersteunt de cliënt voor zover redelijkerwijs mogelijk bij opzegging met het vinden van een alternatief. Indien een aanvaardbaar alternatief door de cliënt wordt geweigerd valt dit onder zijn eigen verantwoordelijkheid en kan hij de opzegging door Human Concern niet op deze grond vernietigen.

ARTIKEL 25-NAZORG

Bij het beëindigen van de overeenkomst spannen Human Concern en de cliënt zich in om in onderling overleg tijdig de randvoorwaarden te regelen die nodig zijn voor het ontslag en/of de nazorg indien continuïteit van zorg noodzakelijk is. Human Concern stelt op de hoogte van het ontslag vóór het daadwerkelijk vertrek:

  1. De contactpersoon of vertegenwoordiger van de cliënt
  2. Betrokken zorgverleners , al dan niet binnen Human Concern

ARTIKEL 26- OVERLIJDEN

  1. In geval de cliënt tijdens zijn verblijf in Human Concern overlijdt, stelt Human Concern de contactpersoon en/ of vertegenwoordiger onverwijld op de hoogte van zijn of haar overlijden.
  2. In geval de cliënt geen contactpersoon of vertegenwoordiger heeft aangewezen of indien deze persoon geen adequate stappen onderneemt , handelt Human Concern volgens een vast beleid voor laatste zorg, waarbij Human Concern zoveel als mogelijk met de levensovertuiging van de overledene -althans voor zover bekend- rekening houdt Human Concern biedt binnen de wettelijke mogelijkheden desgewenst nazorg aan de nabestaanden van de cliënt.

ARTIKEL 27 – KLACHTENREGELING

  1. Indien de cliënt (en familie/directe naasten) klachten heeft over de behandeling adviseert Human Concern de cliënt de klacht, indien mogelijk, eerst met de betrokken hulpverlener te bespreken. Hij kan zich hierbij laten bijstaan door een persoon van zijn keuze.
  2. Human Concern beschikt over een op de wet gebaseerde en voldoende bekend gemaakte regeling voor de opvang en afhandeling van klachten en behandelt klachten overeenkomstig deze klachtenprocedure. Deze is te vinden op www.humanconcern.nl.
  3. In het kader van en behoudens de reikwijdte van de Wkkgz wijst Human Concern een daartoe geschikt geachte persoon aan– de klachtenfunctionaris - die een klager op diens verzoek van advies dient en bijstaat bij het formuleren van een klacht en het onderzoeken van de mogelijkheid om tot een oplossing voor de klacht te komen. Doelstelling is om tot een situatie te komen waarin we ‘samen verder kunnen’. Ingediende klachten worden beschouwd als mogelijkheid tot verbetering.
  4. De cliënt kan in het kader van zorg omschreven in de Zorgverzekeringswet naast de andere bestaande mogelijkheden een geschil voorleggen aan een geschilleninstantie indien de behandeling van de klacht in onvoldoende mate de ontevredenheid van de cliënt of instelling wegneemt, indien de klachtenregeling niet voldoende is nageleefd of in redelijkheid niet kan worden verlangd dat cliënt onder de gegeven omstandigheden zijn klacht over een gedraging van Human Concern in het kader van de zorgverlening bij de Human Concern indient.

ARTIKEL 28– WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN

Als wordt geconstateerd dat enige bepaling uit deze Algemene Voorwaarden onwettig, ongeldig of onuitvoerbaar zou zijn, zal deze afgescheiden worden van deze Algemene Voorwaarden en de overeenkomst en zal de rest van Algemene Voorwaarden en de behandelovereenkomst volledig van kracht blijven. 

ARTIKEL 29– SLOTBEPALINGEN

  1. Deze Algemene Voorwaarden en alle overeenkomst waarop zij van toepassing zijn, worden beheerst door het Nederlandse recht.
  2. Geschillen naar aanleiding van deze algemene voorwaarden en de overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn, zullen worden behandeld door de bevoegde rechter in het arrondissement waarin Human Concern statutair is gevestigd.
  3. Deze Algemene Voorwaarden treden in werking op 1 januari 2019.

Deel deze pagina

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Nijmegen (opening vierde kwartaal 2019)

  Sint Annastraat 125-127
  6524EM Nijmegen
T 020 – 610 6224
F ntb
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F 084-8362759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl