Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven

Hoe kan ik me aanmelden?

Hoe kan ik me aanmelden?

Ons uitgangspunt is dat cliënten zo snel mogelijk bij ons terechtkunnen voor een behandeling van een eetstoornis. Immers: je zet niet zomaar de moeilijke stap naar hulp. Voor een behandeling bij Human Concern moet je wel minimaal de leeftijd van 18 jaar hebben. Lees meer informatie over de behandeling van 16- tot 18-jarigen.

Als je je aanmeldt
Ondanks dat Human Concern haar best doet om iedereen met een eetstoornis verder te helpen, moeten we soms mensen teleurstellen. Het kan zijn dat je op dit moment niet stabiel genoeg bent voor een ambulante behandeling, want een traject zoals te zien is in de documentaire 'Emma Wil Leven', is niet wat we op dit moment kunnen bieden. Lees meer hierover.

In een aantal gevallen kunnen we jou geen behandeling bieden. Lees meer hierover.



Hoe werkt de aanmelding?


Stap 1
Meld je aan via het aanmeldformulier. Je ontvangt direct een mail met de bevestiging van je aanmelding met het verzoek een kopie van je identiteitsbewijs (geen rijbewijs) aan te leveren. Zodra wij de kopie van je identiteitsbewijs in ons bezit hebben kunnen we je aanmelding in behandeling nemen.

Stap 2

Je ontvangt van ons een tweede mail. In deze mail verzoeken wij je de volgende (behandel)documenten en vragenlijsten aan te leveren:

1. Een verwijsbrief van de huisarts. Deze verwijzing dient de volgende informatie te bevatten:

  • Je persoonsgegevens;
  • Datum van verwijzing;
  • Reden van verwijzing is beschreven (diagnose/eetproblematiek);
  • Human Concern staat vermeld;
  • Handtekening van je huisarts;
  • AGB-code van je huisarts.

2. De uitslag van recent (niet ouder dan 2 maanden) labonderzoek waarin de volgende waardes zijn bepaald:

  • Algemeen bloedbeeld; incl. leukocyten + dif
  • BSE;
  • Natrium;
  • Kalium;
  • Chloride (bij braken of purgeren);
  • Glucose (niet nuchter);
  • Kreatinine;
  • ASAT;
  • ALAT;
  • GGT;
  • Albumine, en;
  • TSH.

3. Je behandelhistorie van de afgelopen 5 jaar, dat wil zeggen:

  • verslag(en) van intake(s) van lopende of reeds afgeronde behandelingen;
  • verslag(en) van het verloop van nog lopende behandelingen, of;
  • de ontslagbrieven van de reeds afgeronde behandelingen;
  • uitslagen van psychologisch onderzoek.

4. Ingevulde vragenlijsten. Om deze vragenlijsten in te kunnen vullen ontvang je twee e-mails (mocht je deze niet hebben ontvangen, dan kan het zijn dat deze in je ongewenste mail terecht zijn gekomen). In de eerste e-mail krijg je een inlognaam en een wachtwoord. Het is belangrijk om je inloggegevens goed te bewaren. Deze gebruik je namelijk tijdens de hele behandeling. In de tweede mail vind je de link naar de eerste vragenlijsten. Het gaat om de volgende vragenlijsten:

  • Aanmeldformulier;
  • EDE-Q formulier;
  • BMI-formulier;
  • PGGS formulier.

Stap 3*
Nadat we alle benodigde documenten en vragenlijsten hebben ontvangen en je aanmelding compleet is, nemen we je aanmelding in behandeling. Je dossier wordt dan voorgelegd aan de aanmeldcoördinator. Deze beoordeelt aan de hand van de door jou aangeleverde documentatie en de door ons gehanteerde (contra-)indicaties of je wordt uitgenodigd. Als op basis van deze informatie besloten wordt dat wij jou geen passende behandeling kunnen bieden word je gebeld door de aanmeldcoördinator.
*Vanaf dit moment worden er kosten gemaakt en zal ook je wettelijke eigen risico door je zorgverzekeraar aan jou worden doorbelast (voor 2017 is dit € 385,-).

Stap 4
Onze planningsmedewerker informeert je wanneer je een uitnodiging voor de intake kunt ontvangen. De eventuele wachttijd voor de intake kun je per locatie raadplegen op de website. De intakegesprekken vinden verspreid over 2 dagen plaats op de hoofdlocatie van Human Concern in Amsterdam.
Tijdens de intake zijn voor jou een aantal afspraken ingepland met verschillende intakemedewerkers van Human Concern:

  • Een Ervaringsprofessional®;
  • Een diëtist;
  • Een hoofdbehandelaar.

Tijdens de intake zijn je naastbetrokkenen ook welkom. Je kunt bijvoorbeeld je moeder meenemen of je partner. Het is onze overtuiging dat zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het herstel van jouw eetstoornis. Het doel van deze dag is nader met elkaar kennis te maken en aan de hand van de door jou verstrekte informatie na te gaan of een behandeling bij Human Concern passend is voor jou.

De intakemedewerkers gaan elk afzonderlijk met je in gesprek over de verschillende aspecten van de eetstoornis, zoals eet- en compensatiegedrag, lichaamsbeleving. Ook besteden zij aandacht aan de onderliggende problematiek, psychologische problemen zoals onzekerheid, perfectionisme, trauma's, problemen in je omgeving en je sociaal-maatschappelijk functioneren. Het is ons streven om je bij Human Concern een volledige behandeling te bieden die gericht is op duurzaam herstel. De Ervaringsprofessional® vertelt tijdens het gesprek over zijn/haar eigen herstelproces. Op deze dag word je zoveel mogelijk geïnformeerd over de behandelvisie van Human Concern en over de verschillende behandelmogelijkheden. Daarnaast is er gelegenheid om vragen te stellen.

Stap 5
De intakemedewerkers die je gesproken hebt, bespreken na bovengenoemde gesprekken tijdens het multidisciplinair overleg hun bevindingen en komen tot een gezamenlijk behandeladvies. Bij het bespreken van het behandeladvies zal jouw wens ten aanzien van een behandeling meegenomen worden. De Ervaringsprofessional ® die je tijdens de intake hebt gesproken, licht het behandeladvies toe in een (telefonisch) gesprek. Hiervoor wordt tijdens de intake met de Ervaringsprofessional ® een belafspraak gemaakt.

Stap 6
Nadat het behandeladvies met je is besproken en je bij Human Concern in behandeling komt, word je uitgenodigd voor de Startgroep. Met de Startgroep begint je behandeling bij Human Concern, om vervolgens verder te gaan met de ambulante behandeling. De Startgroepen vinden plaats op onze locaties in Amsterdam, Bilthoven, Den Haag, Zwolle en Tilburg.

Zodra de behandeling wordt voortgezet is naast het eigen risico , in sommige gevallen de zelfstandige bijdrage van toepassing. Wanneer tijdens de intake is geconcludeerd dat wij niet over de mogelijkheden of expertise beschikken om je te helpen, adviseren wij je uiteraard over andere en geschiktere behandelmogelijkheden. In dit geval worden de kosten van de intake en de diagnostiek gedeclareerd bij je zorgverzekeraar. Mocht je zorgverzekeraar niet alles vergoeden, dan hoef je zelf nooit meer dan het eigen risico te betalen. De extra kosten nemen wij dan voor onze rekening.
Lees meer over de vergoeding van je zorgverzekeraar.

Stap 7
Tijdens deelname aan de Startgroep wordt er een afspraak voor het kennismakingsgesprek met de behandelende Ervaringsprofessional® gemaakt voor de ambulante individuele behandeling. Deze afspraak vindt zo snel mogelijk na de intake plaats.


Direct aanmelden voor een behandeling of bekijk ons behandelaanbod.

Deel deze pagina

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl