Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

Blog cliënt Elske: Boekentip - Bevrijd jezelf van eetbuien & boulimia

Blog cliënt Elske: Boekentip - Bevrijd jezelf van eetbuien & boulimia 22 sep 2017

Bevrijd jezelf van eetbuien & boulimia is geschreven door Charlie Paludanus. Charlie is ervaringsdeskundige: zij had zelf jarenlang boulimia en weet dus waar ze over schrijft. Inmiddels is zij hersteld van haar eetstoornis en begeleidt ze in haar praktijk cliënten met een eetstoornis. In haar boek Bevrijd jezelf van eetbuien & boulimia beschrijft ze hoe je jezelf stap voor stap van eetbuien kunt bevrijden.

Door: Elske, cliënt Human Concern

Ik volg Charlie haar blog al best lang. Haar aanpak en manier van schrijven spreken mij aan en ik was daarom erg benieuwd naar haar boek. Charlie draait niet om de zaken heen en dat zie je ook in haar boek terug. In de eerste hoofdstukken beschrijft ze uitgebreid hoe een eetstoornis eruit kan zien en wat de gevolgen zijn van eetbuien. Zowel voor je fysieke gezondheid als op psychosociaal vlak. Ze noemt de feiten en cijfers, maar weet daarbij ook te nuanceren. Daarnaast vertelt ze open over haar eigen eetstoornis en herstel. Ook in de rest van het boek neemt ze haar eigen ervaring regelmatig als voorbeeld, wat het voor mij de geloofwaardigheid vergroot: ze weet waar ze over schrijft. Toch blijft de toon nuchter, praktisch en licht.

LEVEN-methode De LEVEN-methode die Charlie heeft ontwikkeld vormt door het boek heen de rode draad. Waarbij LEVEN staat voor Lessen, Energie, Vrij kiezen, Experimenteer en Nu. Ieder thema gaat gepaard met uitleg en, minstens zo belangrijk, opdrachten.

Lessen Om te beginnen kijk je naar hoe het nu echt met je is. Wat is de functie van je eetstoornis en wat zijn de positieve en negatieve kanten van je gedrag? Op deze manier ontdek je wat je graag wilt houden en waar je vanaf wilt. Een fijne methode die uiteindelijk leidt naar het maken van een keuze: wil je wel of niet van je eetstoornis af?

Energie Dit hoofdstuk gaat over de dingen waar jij je energie op wilt richten. Want het is niet alleen belangrijk om te weten wat je niet wilt, je moet ook weten wat je wel wilt. Juist dan kun je de motivatie voor herstel vasthouden. Een oefening die je daarvoor kunt gebruiken, is het model van de logische niveaus. Het is ontwikkeld door gedragstherapeuten Gregory Bateson en Robert Dilts. Hierbij breng je verschillende aspecten in kaart die je kunt veranderen om uiteindelijk je doel te bereiken. Dit kan aan de hand van de volgende vragen:

  • -Waar ben ik (omgeving)?
  • -Wat doe ik (gedrag)?
  • -Wat kan ik (vaardigheden)?
  • -Wat geloof ik (overtuigingen)?
  • -Wie ben ik (identiteit)?
  • -Waar maak ik deel van uit (grote geheel)?

Op deze manier blijft je doel niet abstract, maar kun je bijna voelen hoe het is als je jouw doel hebt bereikt. Voor mij werkt dit erg goed. Ook maakt deze oefening duidelijk wat je moet doen of nog moet leren om je doel te bereiken, welke overtuigingen je kunnen helpen of juist in de weg zitten en of het doel past bij wie je bent. 

Vrij kiezen ‘Vrijheid is een vaardigheid om te kunnen kiezen voor vrijheid en wat je werkelijk wilt, in plaats van gevangen te zitten in eet- en denkpatronen. Kiezen voor ontwikkeling, verbinding en vooral jezelf zijn’, schrijft Charlie. Wie wil dat nou niet? Tegelijkertijd weet iedereen die een eetstoornis heeft (gehad) dat het soms bijna onmogelijk lijkt om niet voor de eetstoornis te kiezen, maar voor gezond gedrag. In dit hoofdstuk leer je  bewust te worden van de keuzes die je maakt en de verschillende opties die je hebt voor ogen te houden.

Experimenteer Van theorie naar praktijk: experimenteren betekent dat je daadwerkelijk doelen gaat stellen en de stappen die nodig zijn om je doel te bereiken in kaart brengt. Ook hierbij krijg je weer een hoop praktische tips en oefeningen.

Nu In je herstel helpt het om meer in het NU te leven. Het verleden kun je niet meer veranderen en als je teveel in de toekomst leeft, vergeet je nu te leven. In dit deel van het boek staat een aantal oefeningen en tips die helpen om even afstand te nemen van alles waar je midden in zit en  ‘uit je hoofd te komen’.

Vrij eten Na de uitleg en oefeningen van de LEVEN-methode volgt een deel over voeding, waarbij ‘Vrij eten’ de basis is. Ook hierbij is het principe dat je je eigen keuzes leert maken. Er zijn geen voorschriften, regels of eetlijsten. Ook bij het maken van keuzes op het gebied van eten geldt dat je ook kiest voor de consequenties van je eigen eetgedrag.

Omdat het met een eetstoornis vaak lastig is te bepalen wat goed voor je is, krijg je bij het opbouwen van je eetpatroon voldoende handvaten. Charlie omschrijft welke hoeveelheden ongeveer normaal zijn, wat de functies van verschillende voedingsstoffen zijn voor je lichaam, hoe je naar de signalen van je lichaam kunt leren luisteren en hoe je regelmaat in je eetpatroon kunt aanbrengen.

Eetbuien en compenseren Omdat het hebben van een volwaardig eetpatroon niet meteen betekent dat je geen drang meer hebt naar eetbuien of braken. Ook hierop kun je de LEVEN-methode toepassen. Daarnaast geeft dit hoofdstuk een aantal tips en alternatieven.

Naast de LEVEN-methode en Vrij eten komen er nog een aantal thema’s aan bod die vaak spelen bij mensen met een eetstoornis, zoals je zelfbeeld, omgaan met emoties en jezelf zijn in contact met anderen. Ook deze thema’s gaan weer gepaard met oefeningen.

Compleet en praktisch Al met al denk ik dat ‘Bevrijd jezelf van eetbuien & boulimia’ een heel compleet, concreet en bovenal praktisch boek is. Het is best een dikke pil, maar de opmaak en indeling zijn overzichtelijk, zodat je er stapje voor stapje doorheen kunt. Ook inhoudelijk is er een duidelijke opbouw. De oefeningen kun je allemaal zelfstandig doen en  kunnen een goede en krachtige ondersteuning bieden tijdens je herstel. Ze zetten je aan het denken en brengen je in beweging. Daarbij is het fijn dat je helemaal zelf kunt bepalen waar je de focus op legt en welke doelen je jezelf wilt stellen. Daardoor neem je zelf de regie in handen in plaats van maar te doen wat iemand anders je voorschrijft. 

Tot slot Wat ik wel wil benadrukken is dat het boek geen vervanging is van professionele hulp. Juist als je aan je eetpatroon gaat werken en richting wilt geven aan je leven, kun je de onderliggende functies van je eetstoornis behoorlijk tegenkomen. Ondersteuning van een therapeut of coach kan dan hard nodig zijn. Dit onderschrijft Charlie overigens ook. Achter in het boek is een hoofdstuk opgenomen met informatie over hulpverlening.

Ben je nieuwsgierig geworden? Neem dan eens een kijkje op www.vrijvaneetstoornis.nl

Reacties

Deel je ervaringen en lees die van anderen

Deel deze pagina

Captcha

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl