Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

Blog oud-cliënt: Wat een boek met je kan doen

Blog oud-cliënt: Wat een boek met je kan doen 01 mei 2017

Beau ten Napel las Friet in de kliniek van Marit Brugman én is oud-cliënt van Human Concern

Friet in de kliniek – wie noemt zijn boek nou zo? Dat is wat ik dacht toen ik het boek van Marit Brugman een paar jaar geleden voorbij zag komen op internet. Toch heb ik het besteld en in één ruk uitgelezen. Later probeerde ik het boek nog terug te vinden om aan anderen cadeau te geven, maar het was helaas niet meer leverbaar. Nu is het boek opnieuw uitgegeven met een toegevoegd hoofdstuk en weer beschikbaar. Wat heeft het boek met mij gedaan?

Een paar jaar geleden verbleef ik in een GGZ-kliniek. Een plek met veel deskundigen, maar ook een erg treurige plek met veel patiënten en in de middle of nowhere. Ik vond het lastig om motivatie uit mijn groepsgenoten te halen; er was altijd wel iemand die de boel saboteerde en anderen hierin meetrok. Ik weet dat dit de eetstoornis is en je daar niemand voor kwalijk kan nemen, maar toch is het lastig om je te verzetten tegen dat rotstemmetje als anderen het opgeven. Ik heb destijds het boek van Marit, Friet in de kliniek , gelezen in een weekend dat ik niet naar huis mocht. Bijna al mijn groepsgenoten gingen wel de vrijheid in en ik bleef in de kliniek. In de weekenden zijn er geen therapieën, wat dus betekent dat de enige activiteiten de eetmomenten zijn. Wat afleiding van bezoek en een boek kon ik dus wel gebruiken.

Wat me meteen opviel was de vrolijke, luchtige toon die Marit in haar boek gebruikt. Ze klinkt niet zielig en van ‘kijk mij nou’, maar juist heel dapper en strijdlustig. Ze omschrijft duidelijk hoe de eetstoornis er bij haar langzaam is ingeslopen en hoe het op een gegeven moment echt niet meer ging: net als bij mij was de kliniek de enige uitweg. De omgeving staat radeloos en zelf heb je het besef niet meer, maar overgeven aan de hulpverlening is echt het beste om te doen. Eenmaal in de kliniek begint Marit beetje bij beetje, door het eten op te bouwen en langzaam aan te sterken (hoe lastig en rot ook), weer te leven. Van totaal gevoelloos en afgesloten van de buitenwereld, krijgt Marit langzaam haar gevoelens terug en weer zin om leuke dingen te doen. Dingen die het leven leuk maken, dingen die no matter what iedereen verdient. De continue focus op eten komt – ook al had ze dit zelf nooit verwacht – meer op de achtergrond te staan. Van Marit leerde ik dat er écht, ja écht, belangrijkere dingen in het leven bestaan dan eten en gewicht.

Ik herkende veel van de gedachten van Marit en hoe het er in de kliniek aan toeging. Situaties waar je achteraf om kunt lachen: zoals de paniek bij traktaties tot het proberen van eten wegmoffelen in je schoen of panty. Een buitenstaander zou echt hebben gedacht: waar ben ik toch beland?! Voor mij hielp het om te relativeren en om erachter te komen dat ik een van de vele ‘eetgestoorden’ ben in plaats van de enige gekke. Marit is mijn voorbeeld geweest om te zien dat ‘eetgestoord’ niet voor altijd hoeft te zijn. Zolang je zelf beter wilt worden en je jezelf na de hulpverlening over durft te geven aan het échte leven, is er voor ieder een weg voor genezing. Ook ik kwam hierachter toen ik na de kliniek in behandeling ging bij Human Concern, die voor mij een persoonlijke weg uitstippelde en mij begeleidde om op eigen kracht terug te keren in het gewone én mooie leven. Het kost tijd, maar elke stap is er één, hoe suf dat ook klinkt.

In het laatste toegevoegde hoofdstuk vertelt Marit hoe het nu met haar gaat. Ze is de bekende YouTuber Dylan Haegens tegengekomen en samen lijken ze de hele wereld aan te kunnen. Beiden hebben nu een YouTube-kanaal en Marit kan hierin gewoon haarzelf zijn, zonder zich te schamen over haar uiterlijk. Ze geniet weer van het leven als nooit tevoren. Af en toe heeft ze het nog weleens lastig, bijvoorbeeld als de superfood- of Killerbody-hypes opduiken, maar ze weet dat er zoveel meer is dan eten en een eetstoornis. Nooit zou ze meer terug willen en kunnen. Met het boek wil Marit anderen motiveren de strijd positief te blijven inzien en aan te gaan, de overwinning is mogelijk! Of dat met of zonder friet is, mag je zelf maar lezen!

Het boek Friet in de kliniek van Marit Brugman is te koop via onder andere Bol.com.
Binnenkort mogen we een aantal exemplaren weggeven, houd onze site en social media in de gaten!


Op het forum Ikookvanmij.nl kun je op dinsdag 30 mei van 19.30 - 20.30 uur chatten met de schrijfster en bekende Youtuber Marit Brugman.
Registreer je alvast op het forum zodat je kunt meechatten!


Reacties

Deel je ervaringen en lees die van anderen

Deel deze pagina

Captcha

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl