Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

HC Onderzoek: Persoonlijke doelen, hoe worden ze haalbaar?

HC Onderzoek: Persoonlijke doelen, hoe worden ze haalbaar? 12 jan 2017

Tegen het einde van december en begin januari worden we vaak overspoeld met de vraag wat onze goede voornemens zijn voor het komende jaar. Misschien krijg je een naar gevoel bij het lezen of horen van deze vraag. En zo gek is dat niet. Vaak weten we bij het benoemen van een goed voornemen al dat deze niet gaat lukken. Bij voorbaat voelt een goed voornemen dan als een mislukking. Vaak zorgt dit voorgevoel al voor het niet slagen ervan. En dit helpt niet in het versterken van onze eigenwaarde. Gevoelens als: “het is me weer niet gelukt”, “het zal me nooit lukken” of “een ander lukt het wel maar mij niet” gaan hier vaak bij gepaard. We denken over het algemeen vaak dat het slagen van bepaalde voornemens of doelen aan anderen besteed zijn en niet aan onszelf. Deze laatste gedachte blijkt door onderzoek te zijn ontkracht. Een Amerikaanse studie naar het slagingspercentage van goede voornemens voor het nieuwe jaar van een groep van 200 volwassenen toonde aan dat goede voornemens vaak mislukken. In deze studie bleek 77 procent te slagen voor een week lang, en slechts 19 procent was nog steeds geslaagd na 2 jaar (Norcross & Vangarelli, 1988). Goede voornemens blijven dus vaak bij voornemens. Bovendien is een goed voornemen een gekke term, want wanneer is een voornemen eigenlijk goed? Een persoonlijk doel is daarom geschikter in deze context.

Door: Charlotte Bijkerk, onderzoeksmedewerker Human Concern

Uit onderzoek is gebleken dat het behalen van een persoonlijk doel meer kans van slagen heeft, als er rekening wordt gehouden met een aantal aspecten. Ten eerste is het belangrijk dat de persoon voor 100 procent achter zijn/haar persoonlijke doel staat en intrinsiek gemotiveerd is om dit doel te behalen. In tegenstelling tot intrinsieke motivatie kan extrinsieke motivatie ervoor zorgen dat een doel uiteindelijk geen echte waarde oplevert voor de persoon zelf. Bij extrinsieke motivatie wordt de persoon vaak door externe ‘krachten’ ‘gedwongen’ een doel te behalen, en komt de drijfveer niet van binnenuit. Het gevoel van ‘iets moeten’ en de ervaring van controle en dwang zijn dan vaak de kortdurende drijvend kracht achter het doel. Autonomie speelt hierbij een grote rol: reflecteert het doel de interesses van de persoon zelf (autonomie-ondersteunend) of is het doel ontstaan door sociale druk of verwachtingen van wat iemand ‘zou moeten doen’ (autonomie-ondermijnend) (Sheldon, & Kasser, 1998). Onderzoek toont aan dat autonome doelen significant meer vooruitgang boeken dan niet-autonome doelen (Koestner, 2008).

Daarnaast is het gevoel van competentie een belangrijke noodzaak voor elke vorm van motivatie. Als iemand het gevoel heeft iets niet te kunnen of iets te moeten wat niet haalbaar is, dan wordt diegene hulpeloos, onzeker en uiteindelijk passief (Verstuyf & Vansteenkiste: 2008). Daarbij is het belangrijk dat grote uitdagingen worden opgedeeld in kleine realistische stappen, zodat het doel haalbaar wordt.

Tot slot is het belangrijk om te benadrukken dat het niet lukken van een doel of stap een onderdeel is van het proces. Als we kijken naar het doel herstellen van een eetstoornis dan horen daar ook terugvallen bij. De weg naar herstel is geen rechte lijn omhoog, maar een met ups-and-downs. Straf jezelf daarom niet af wanneer een doel niet lukt. Maar blijf in gesprek met je therapeut of een naaste en laat je adviseren hierin. Samen met je therapeut kan je in een autonoom-ondersteunend klimaat en met kleine stapjes uiteindelijk heel veel bereiken!


Bronvermelding:
  • KOESTNER, R. (2008) Reaching One’s Personal Goals: A Motivational Perspective Focused on Autonomy, Canadian Psychology, Vol. 49, No. 1, 60 – 67
  • Norcross, J. C., & Vangarelli, D. J. (1988). The resolution solution: Longitudinal examination of New Year’s change attempts. Journal of Substance Abuse, 1, 127–134.
  • Sheldon, K.M., & Kasser, T. (1998) Pursuing personal goals: Skills enable progress but not all progress is beneficial. Personality and Social Psychology Bulletin, 24, 1319-1331.
  • Verstuyf, J. & Vansteenkiste, M. (2008) Willen versus Moeten: De invloed van motivatie op het therapeutisch proces. Agora, 24, 7-22
Lees meer over onderzoek bij Human Concern.

Reacties

Deel je ervaringen en lees die van anderen

Deel deze pagina

Captcha

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl