Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

HC-Voedingsbegeleiding: Aankomen tijdens of na herstel

HC-Voedingsbegeleiding: Aankomen tijdens of na herstel 13 apr 2017

Op het forum Ikookvanmij.nl stelde iemand die hersteld is van een eetstoornis onlangs de vraag hoe ze in gewicht kon aankomen om meer energie te krijgen. Mijn advies op haar vraag lees je hieronder.

Door: Joke van Scheers, senior diëtist Human Concern

De vraag van het forumlid:

Hallo,
Ik heb een vraag. Ik heb een aantal jaar geleden hulp gehad van één van de diëtistes van Human Concern. Nu zit ik op een gezond gewicht, maar ik merk dat ik te weinig energie heb. Ik ben daarvoor naar mijn huisarts gegaan en heb dit besproken. Zij gaf aan dat het goed zou zijn om nog een paar kilo aan te komen, zodat ik beter in mijn energiebehoefte zit.

Ik heb op de website van het voedingscentrum gelezen dat wanneer je wilt aankomen, je tijdelijk volle producten kan nemen (volle zuivelproducten en vettere vleessoorten). Nu neem ik halfvolle zuivelproducten, mager rundergehakt/kip, normale bak&braad, halvarine.

Op de website van het voedingscentrum lees ik dat, wanneer je aangekomen bent je de halfvolle/magere producten weer kan gebruiken. Nu vraag ik mij af of je dan niet weer afvalt? En moet je als je op gewicht wilt blijven dan die vettere producten blijven gebruiken?
Alvast bedankt.


Antwoord van diëtiste Joke:


Wat een mooie vraag! Goed dat je hieraan wilt gaan werken. Tja, de adviezen die staan op de site van het Voedingscentrum zijn natuurlijk ‘algemene’ adviezen. Zeker als je een eetstoornis hebt of hebt gehad, is het denk ik heel belangrijk dat je de uitbreidingen in je voeding doet op een manier die bij jou past en je niet doet twijfelen. Je zult het waarschijnlijk heel goed zelf weten. Vertrouwen op jezelf is prachtig. Een (eenmalig/kort) contact met een diëtist kan je ondersteunen om de voor jou geschikte keuzes te maken. Jullie kunnen dan samen bekijken hoe je deze producten kunt inzetten. Een persoonlijk advies naast algemene richtlijnen kan soms heel helpend zijn.

Ga je het toch zelf doen? Dan zou ik starten zoals aangegeven op de site van het Voedingscentrum: neem dit als houvast. Hoog de producten op zoals omschreven en keer daarna terug naar je oude productkeuze: aan de hand van je gewichtsontwikkeling kun je dan evalueren of dit voldoende is. En vergeet daarbij één heel belangrijk ding niet:

Een voor jou passend eetpatroon gaat niet alleen over het feit welke voedingsstoffen erin zitten. Minstens zo belangrijk is, dat je een keuze maakt voor producten waar je zin in hebt! Vermijd een lijstje met ‘verboden’ producten. Eet volwaardig, naar behoefte en zeker ook met smaak: genieten van eten is zo belangrijk, fijn en mooi!

Stel ook je vraag aan de diëtiste, HC-therapeut of ervaringsdeskundige op het forum Ikookvanmij.nl.

Lees ook de vorige blog over Voedingsbegeleiding: Het normaliseren van je eetpatroon.
Lees meer over Voedingsbegeleiding bij Human Concern.

Reacties

Deel je ervaringen en lees die van anderen

Deel deze pagina

Captcha

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Groningen

  ntb ntb
  ntb ntb
T ntb
F ntb
E info@humanconcern.nl