Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

HC-Voedingsbegeleiding: Een nieuw jaar, met (nieuwe) droomdoelen; die mogen best klein zijn!

HC-Voedingsbegeleiding: Een nieuw jaar, met (nieuwe) droomdoelen; die mogen best klein zijn! 12 jan 2017


De feestdagen zijn achter de rug; een nieuw jaar is begonnen. Voor veel mensen een aanleiding om dromen en doelen te willen verwezenlijken. Stoppen met roken, meer gaan sporten, op tijd naar bed, afvallen, minder alcohol gebruiken. Je hoort het overal om je heen. Je ziet reclames voor sportschoolabonnementen(die je direct 3 keer per week willen laten sporten, ook al beweeg je nu nauwelijks), afslankmethodes (die je willen doen geloven dat je 10 kg kunt verliezen in een maand tijd) en stoppen met roken cursussen (die je beloven dat je morgen je laatste sigaret zal roken).


Door: Joke van Scheers, senior diëtist Human Concern

Dingen die je leefstijl (rigoureus) zouden moeten veranderen. In het woordje ‘rigoureus’ zit misschien de grootste valkuil: het willen bereiken van grote, snelle veranderingen lijkt niet zelden te leiden tot een teleurstelling. Leg je de lat te hoog? Dan is de kans op mislukking groot en lijkt je doel op dat moment verder weg dan ooit. Veel van ons gedrag is aangeleerd en bestaat uit gewoonten en automatisch gedrag. Als je succesvol het gedrag wil veranderen, moet je op zoek naar middelen om een nieuw gedrag te kunnen blijven volhouden en oude (minder gezonde) gewoonten zoveel mogelijk te kunnen afbreken. En dat kost tijd en moeite. Belangrijk dus om hier voldoende tijd voor te nemen en dit in kleine, haalbare stappen te doen. Je moet kunnen wennen aan het nieuwe gedrag.

Dat geldt ook voor je eetgedrag als je een eetstoornis hebt. Als je op dit moment slechts twee eetmomenten per dag hebt, kun en mag je niet verwachten dat dit er volgende week al zes zullen zijn. Als je nu dagelijks eetbuien hebt, zijn die over 14 dagen niet voor eens en altijd helemaal over. Heb je weerstand tegen het eten van brood en heb je hier de laatste twee jaar geen kruimel meer van gegeten? Dan is het eten van een ¼- ½ boterham iedere dag de komende twee weken al een mooie eerste stap in de richting van herstel.

De kracht zit dus niet in de snelheid of de grote stappen waarmee je dingen (geforceerd) wil doen, maar het zoeken naar een manier wat je een blijvend resultaat oplevert op de langere termijn. Namelijk: duurzaam herstellen van een eetstoornis en daarmee je droomdoel waar kunnen maken.

Ik stel je dus voor goed te kijken naar je (droom)doelen, ook op het gebied van eten. En die mogen best klein zijn! Is die halve boterham uit het voorbeeld na drie weken een hele boterham geworden, dan mag je daar heel trots op zijn. Het kan je motiveren om door te gaan, je zelfvertrouwen vergroten en de kracht geven om verder je voeding uit te breiden. Had je altijd de gewoonte om twee grote borden warm eten te nemen en is dat er nu 1 ¾ geworden, is dat de goede route naar uiteindelijk een normale portie warm eten na verloop van tijd!

Lees meer over voedingsbegeleiding bij Human Concern.



Lees meer blogs van HC-diëtist Joke van Scheers.


Reacties

Deel je ervaringen en lees die van anderen

Deel deze pagina

Captcha

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl