Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

HC Voedingsbegeleiding - Gezond bewegen met je gezonde verstand!

HC Voedingsbegeleiding - Gezond bewegen met je gezonde verstand! 14 apr 2016

Bewegen is goed voor je maar waarom eigenlijk? Hoeveel beweging is gezond? En wanneer beweeg je teveel?

Door Joke van Scheers – Coördinator Voedingsbegeleiding Human Concern

LET OP: wat hier staat beschreven, geldt in principe voor gezonde mensen. Als er medische redenen zijn waarom je de hoeveelheid lichaamsbeweging moet aanpassen (bijvoorbeeld bij ernstig ondergewicht) dan gelden natuurlijk voor jou de persoonlijke adviezen die je daarbij van je behandelaar hebt gekregen.

Om gezond te blijven is het belangrijk om in het dagelijks leven voldoende te bewegen. Een half uur is voldoende en je hoeft er echt niet speciaal voor naar de sportschool. Het kan bijvoorbeeld door een half uur te wandelen, fietsen, zwemmen, in de tuin te werken of je huis te poetsen. Er is door de overheid een norm vastgesteld. Deze norm is gericht op gezondheid. Het wordt de Nederlandse Norm Gezond Bewegen genoemd en is voor volwassenen vastgesteld op minimaal vijf dagen per week 30 minuten matig intensief bewegen. Meer dan 30 minuten bewegen is niet nodig om gezond te blijven. Je hoeft niet 30 minuten achter elkaar te bewegen, dit mag ook in delen gebeuren, bijvoorbeeld drie keer tien minuten per dag.

De norm Gezond Bewegen is gericht op je gezondheid. Voor mensen die hun conditie en fitheid willen verbeteren is er de FITnorm. De FITnorm houdt in dat je drie keer per week 20 minuten daarnaast beweegt met een hoge intensiteit. Meer bewegen dan de FITnorm is niet nodig. Doe je dit wel, vraag je dan af wat je motivatie precies is om te bewegen.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Sport je vooral om af te vallen en niet zozeer omdat je het lekker vindt?
  • Sport je meer wanneer je voor je gevoel veel hebt gegeten?
  • Voel je je schuldig als je een keer niet sport?
  • Train je extra hard als je een keer hebt overgeslagen?
  • Ga je sporten, ook al ben je doodmoe of geblesseerd?
  • Bereken je hoeveel je moet sporten om de calorieën die je hebt gegeten te verbranden?
Antwoord je hierop telkens met ja, dan is het de vraag of je nog op een gezonde manier met sport bezig bent.

Bewegen, goed voor je lichaam!

Iedereen weet, bewegen is gezond. Maar waarvoor en hoe? De gunstige effecten op een rijtje.

  • Bewegen helpt bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Door te bewegen train je je hartspier en gaan je bloedvaten meer openstaan. Bewegen helpt bij het krijgen van een normale bloeddruk en het toenemen van het goede cholesterol;
  • Bewegen is goed voor de hersenen. Je kunt zuurstof beter transporteren en efficiënter gebruiken;
  • Bewegen is goed voor je conditie. Je voelt je fitter;
  • Bewegen helpt bij de activering van je immuunsysteem;
  • Bewegen helpt bij het vertragen van het proces van botontkalking;
  • Bewegen helpt bij darmklachten omdat het de darmwerking stimuleert;
  • Bewegen verkleint de kans dat je diabetes (=suikerziekte) krijgt.

Bewegen, goed voor de geest!

Bewegen is niet alleen gezond voor het lichaam, maar ook voor de geest. Waarom?

  • Bewegen is gezellig als je het met anderen doet;
  • Bewegen is tijd nemen voor jezelf en in contact staan met je lichaam;
  • Bewegen is een afleiding van de dagelijkse beslommeringen;
  • Door te bewegen kun je beter tegen stress;
  • Bewegen helpt bij het verkrijgen van een beter humeur.
Teveel bewegen en te weinig voeding…
Beweeg je te veel en krijgt je lichaam te weinig energie en voedingsstoffen binnen, dan is dit een aanslag op je reserves. Je lichaam krijgt niet de kans om de herstellen (bijvoorbeeld je spieren) en de reserves, die aangesproken worden tijdens het sporten, weer aan te vullen. Dit merk je bijvoorbeeld aan prestatieverlies en een verminderd concentratievermogen.

Bij te veel en te fanatiek sporten kun je gewend raken aan de constante roes van endorfine, een stofje dat je aanmaakt bij het sporten. Endorfine geeft een onvermoeibaar en bijna euforisch gevoel. Dit kan verslavend werken. Het maakt dat je het contact met de werkelijkheid kan verliezen en niet meer weet wat een gezonde manier van bewegen is.

Dus bewegen is GEZOND: maar doe dit met GEZOND verstand.

Reacties

14 april 2016 Miss_Bounty

Super bedankt nog voor de mogelijkheden zoals dr chatsessies op het ikookvanmij forum. Heb hier veel van mogen leren ! Groet MB


Deel je ervaringen en lees die van anderen

Deel deze pagina

Captcha

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl