Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

HC-Voedingsbegeleiding: Maaghonger vs hoofdhonger

HC-Voedingsbegeleiding: Maaghonger vs hoofdhonger 21 sep 2016

Wat voel je? Eetlust? Verzadiging? Knagende honger? Vol? Of misschien helemaal niets?
Door: Joke van Scheers, senior diëtist Human Concern

Wanneer je een eetstoornis hebt is je natuurlijke gevoel van honger en verzadiging vaak (ernstig) verstoord. Je eet niet meer op de lichamelijke signalen maar stuurt je eetgedrag met je hoofd. Dit kost veel energie en geeft veel onrust.

Honger is een teken om te gaan eten. Een heel natuurlijk proces. Er zijn twee soorten honger: maaghonger en hoofdhonger. Maaghonger is fysieke honger. Je lichaam heeft voedsel nodig. Hoofdhonger is niet lichamelijk. Wel kan hoofdhonger leiden tot een lichamelijke reactie, zoals speekselproductie. Je kunt hoofdhonger krijgen omdat je een bepaalde emotie of gevoel ‘weg wilt eten’ of bijvoorbeeld om jezelf te belonen. Verzadiging is het moment waarop het lichaam aangeeft dat het genoeg energie heeft en je kunt stoppen met eten. Verzadiging is een subjectief gevoel. Je kunt al verzadigd zijn wanneer je geen honger meer hebt maar je kunt je ook pas verzadigd voelen wanneer je helemaal vol zit en je broek strak begint te zitten. Je kunt ook een ‘vol gevoel’ hebben door spanningen of door weerstand tegen eten.

Als je gezond bent en een regelmatig eetpatroon hebt dan kun je vertrouwen op de signalen die het lichaam uitzendt om honger en verzadiging te regelen. Op die manier zorgt je lichaam er voor dat je voldoende eet om gezond te kunnen blijven. Je lichaam heeft een aantal mechanismen om dit te doen. De hypothalamus, een onderdeel van de hersenen, speelt hierbij een belangrijke rol. Daar zit het honger- en verzadigingscentrum. Behalve de signalen die voortkomen uit de vertering en verwerking van voedsel (bijvoorbeeld de bloedsuikerspiegel) en die vervolgens worden opgevangen door de hersenen, zijn er nog een aantal andere factoren die van invloed kunnen zijn op je gevoel van honger en verzadiging. Voorbeelden hiervan zijn: stress, angst, gezondheidstoestand, lichamelijke activiteit, variatie in de voeding, onder- of overgewicht.

Hoe kun je weer gaan vertrouwen op je honger- en verzadigingsgevoel als dit verstoord is geraakt?
  • Een gezond voedingspatroon aanleren waarbij je voldoende eet;
  • Een regelmatig eetpatroon hanteren, met 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes;
  • Over-eten of te weinig eten voorkomen;
  • Een gezond gewicht dat (genetisch gezien) bij je hoort, accepteren.
  • In rust eten en aandacht hebben voor je maaltijd. Genieten van de maaltijd;
  • Leren luisteren naar lichamelijke signalen: deze niet proberen weg te drukken (bijvoorbeeld door maaghonger niet te negeren, maar iets te eten in dat geval).
Lees meer over Voedingsbegeleiding bij Human Concern.
Ook interessant: vorige blog van Joke.

Reacties

Deel je ervaringen en lees die van anderen

Deel deze pagina

Captcha

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl