Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Human Concern Blog
< Terug naar overzicht

My Skinny Sister- een recensie: “Door de zee van liefde, zwem ik naar je toe.”

My Skinny Sister- een recensie: “Door de zee van liefde, zwem ik naar je toe.” 07 sep 2016

Met m’n beste boy-bud Jeffrey aan mijn zijde liep ik afgelopen donderdag zaal 4 in bij EYE, het indrukwekkende filmmuseum gelegen aan ’t IJ. Voor Stichting Human Concern- Centrum voor eetstoornissen keek ik, oud-cliënt, My Skinny Sister, met de innemende Rebecka Josephson als de twaalfjarige Stella en Amy Deasismont die overtuigd als grote zus Katja. Wat ik had verwacht weet ik niet, maar niet dat ik huilend de bioscoop zou verlaten. Wát een indrukwekkende film. Eetstoornissen komen in allerlei soorten en maten, dus hoe herkenbaar deze film is voor ons met een eetprobleem laat ik in het midden, maar ontroerend, charmant en meeslepend is deze film zonder twijfel. Ik vind het dan ook een zogeheten must-see.
Een soort van ‘moetje’. Echt. Heel. Mooi. Ga maar. Ook al is het een beetje eng.

Door: Liza Rae Kats

“Door de zee van liefde,
zwem ik naar je toe.”

Kleine Stella, een lief, dapper en eigenzinnig ding, ontdekt dat haar succesvolle zus - een jonge kunstschaatsster met Olympische ambities - worstelt met haar zelfbeeld en onder druk van een slopend trainingsschema een eetstoornis ontwikkelt. In een notendop, want ik wil niet teveel weggeven, staat Katja onder hoge druk, vindt Stella alles wat haar zus doet mega-interessant maar een bepaald manspersoon nog veel meer, en zijn hun kibbelende ouders vooral met zichzelf bezig. Wat volgt zijn een reeks zeer goed geacteerde momenten die het venijnige en de signalen van een eetstoornis goed weergeven.

Gaandeweg het verhaal komen er steeds meer scheuren in de muur die Katja heeft opgebouwd, en Stella is steevast de persoon die de stenen ziet neerkomen. Dit tot grote woede (en wanhoop) van Katja, die geregeld gemeen uithaalt naar haar kleine zusje en haar vervolgens chanteert met een zorgvuldig bewaard geheim. Bang gemaakt en bovendien loyaal aan haar zus, houdt Stella haar steeds groter wordende zorgen voor zich. De meiden trekken zich ieder terug in hun eigen schulp, totdat hun altijd drukke moeder en sussende vader ein-de-lijk met hun neus op de feiten worden gedrukt: “Hier gaat iets écht niet goed.”

Regisseur Sanna Lenken toont vooral de weg naar het moment waarop de bom barst, Katja’s geheim uitkomt, en het gezin moet gaan roeien met de riemen die ze op dat moment heeft. Voor sommigen kan dit onbevredigend zijn, maar wie net als ik met een eetstoornis heeft geworsteld of ermee in aanraking is gekomen, begrijpt dat de weg van hulp en herstel een lange is, en bovendien nóg persoonlijker dan de ontwikkeling van de eetstoornis zelf.

De oogkleppen van de ouders, de onmacht van Stella, de eenzaamheid van Katja; het weet te raken. De film laat zien hoe ieder op zijn of haar eigen eilandje zit, en hoe schaamte, angst en geheimhouding een steeds groter gat slaan in het gezin, maar ook hoe openheid en de moed jezelf uit te spreken, spreekwoordelijke boeien opwerpen. Het is dan dat je als kijker begint te begrijpen dat een eetstoornis niet alleen de desbetreffende persoon treft, maar ook de mensen die van hen houden. Wellicht een pijnlijk besef voor ons met een eetstoornis(verleden), maar ook troostend. Een eetstoornis heb je niet alleen. Je bent, niet alleen.

“Door de zee van liefde, zwem ik naar je toe.” Mooi.

P.S. Hoewel de film een rauw en eerlijk beeld schept over anorexia en wat de ziekte aanricht, kan ik niet anders dan een kleine waarschuwing zetten bij de titel van de film, en een groot uitroepteken bij het onderwerp ‘eetstoornissen’: een eetstoornis hoeft niet zichtbaar te zijn. Vergeet dat alsjeblieft niet.

** My Skinny Sister draait vooralsnog in EYE Amsterdam, Filmhuis Den Haag, Natlab Eindhoven, Filmschuur Haarlem en Lux Nijmegen. Speelduur: 95 minuten. Geregisseerd door Sanna Lenken, met Rebecka Josephson, Amy Deasismont en Annika Hallin.