Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven

FAQ

FAQ



Algemene vragen over onze organisatie

Waar is Human Concern gevestigd?

Wij hebben vier vestigingen op de volgende locaties: Amsterdam, Bilthoven, Den Haag en Zwolle. Lees verder


Wanneer zijn jullie bereikbaar?

Wij zijn op werkdagen telefonisch en per e-mail bereikbaar tijdens kantoortijden. Bekijk onze contactgegevens (telefoonnummers en e-mailadressen) per locatie. Lees verder


Waar kan ik mijn tips of ideeën naar toe sturen?

Wat fijn dat je een idee hebt om Human Concern verder vooruit te helpen! Wij zijn blij met iedereen die met ons meedenkt en dat kan op alle vlakken zijn. Graag horen we waar jij een kans ziet. Op het... Lees verder


Wat is de AGB-code van Human Concern?

Een Algemeen GegevensBeheer-code (kort: AGB-code) is een landelijke code waarmee een zorgaanbieder kan worden herkend. Met deze unieke code staan zorgaanbieders geregistreerd in een landelijke database. De AGB-code wordt landelijk gebruikt binnen het communicatie- en declaratieproces tussen zorgverlener en zorgverzekeraar.... Lees verder


Waar vind ik de klachtenprocedure?

Eventuele klachten kun je sturen per e-mail naar de klachtencommissie: klachtencommissie@humanconcern.nl Onderaan deze pagina vind je ons klachtenregelement. Lees verder


Vragen over de aanmelding

Hoe kan ik me aanmelden?

Dit kan via het aanmeldformulier. Je ontvangt direct een mail met de bevestiging van je aanmelding en het verzoek een kopie van je identiteitsbewijs (geen rijbewijs) aan te leveren. Zodra wij de kopie van je identiteitsbewijs in ons bezit hebben... Lees verder


Waarom heb ik een verwijzing van de huisarts nodig?

Je huisarts moet een indicatie geven of een behandeling binnen de gespecialiseerde GGZ geschikt is. Een verwijzing door de huisarts is een voorwaarde van de zorgverzekeraars om aanspraak te kunnen maken op de vergoeding van de behandelkosten. Lees verder hoe... Lees verder


Hanteert Human Concern een minimale BMI bij aanmelding?

Nee, Human Concern hanteert geen minimale BMI. Wel verwachten wij van de cliënt dat hij of zij lichamelijk in staat is om naar één van onze locaties te komen. Lees verder


Wat is de minimale leeftijd voor een behandeling bij Human Concern?

Human Concern behandelt cliënten vanaf de leeftijd van 18 jaar. De transitie in de jeugdzorg heeft grote gevolgen voor een landelijke organisatie als Human Concern, die per gemeente maar een klein aantal jeugdcliënten behandelt. In 2015 hebben we, met name... Lees verder


Is er een wachttijd?

De wachttijden zijn afhankelijk van de vestiging waarvoor jij je aanmeldt en de behandeling die wordt geïndiceerd. Zodra je je hebt aangemeld en je aanmelddossier (zie hiervoor de aanmeldprocedure op de website) compleet is, wordt je dossier gecheckt door de... Lees verder


Vragen over de behandeling

Welke behandeltrajecten biedt Human Concern?

Ieder mens is uniek. Daarom biedt Human Concern verschillende behandeltrajecten aan en krijgt de cliënt de behandeling die het beste past bij de ernst van de eetstoornis, persoonlijke behoeften en onze mogelijkheden. Ambulante behandeling eetstoornissen De ambulante gesprekken duren een... Lees verder


Behoort een klinische opname tot de mogelijkheden?

Human Concern biedt in Nederland alleen individuele ambulante therapie. Daarnaast bieden we een klinische boost-behandeling (Be-LeeF!) met een opname van 4 weken in Portugal. Meer informatie over Be-LeeF!. Lees verder


Hoe lang duurt een behandeling bij Human Concern?

Dit varieert per persoon. Stichting Human Concern biedt zorg op maat. Dat betekent dat de behandelduur lastig voorafgaand vast te stellen is. Gemiddeld genomen is de behandelduur 22 maanden, maar het kan dus zijn dat je minder tijd nodig hebt,... Lees verder


Kan de behandeling ook per e-mail of telefoon?

Nee, Human Concern biedt een specialistische behandeling. Deze is helaas niet (uitsluitend) via e-mail of telefoon uitvoerbaar. Lees verder


Vragen over de behandelkosten en vergoeding

Vergoedt mijn zorgverzekeraar de behandelkosten?

De kosten van je behandeling door Human Concern worden door de zorgverzekeraar vergoed vanuit de basisverzekering. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de basispolis die je kiest. Een zorgverzekeraar is wettelijk verplicht je te accepteren voor het basispakket... Lees verder


Hoe zit het met mijn eigen risico?

Afhankelijk van je polis vergoedt de zorgverzekeraar (een deel van) de kosten. Dit staat altijd los van het wettelijk eigen risico van minstens € 385,- in 2017. Mocht je al eerder in het jaar een deel van, of het geheel... Lees verder


Wat betaal ik zelf en wat als mijn zorgverzekeraar de behandelkosten niet volledig vergoedt?

Als een zorgverzekeraar de behandelkosten niet volledig vergoedt, zijn wij als stichting genoodzaakt om jaarlijks een zelfstandige bijdrage à € 2.500,- in rekening te brengen bij jou als cliënt. Dit is een voorschot, want pas na een behandeljaar van 365... Lees verder


Mag ik de zelfstandige bijdrage ook in termijnen betalen?

In principe betaal je de zelfstandige bijdrage jaarlijks, tenzij je aan het eind van het kalenderjaar een zorgpolis kiest die de behandelkosten volledig vergoedt. In overleg met onze financiële administratie is het eventueel mogelijk om de zelfstandige bijdrage in vijf... Lees verder


Wat is een DBC?

DBC betekent letterlijk Diagnose Behandel Combinatie, de DBC wordt geopend op het moment dat de intake bij Stichting Human Concern plaatsvindt. Een DBC is het totale traject van de diagnosefase tot en met de (eventuele) behandeling die hieruit volgt. Een... Lees verder


Welke tarieven hanteert Human Concern?

Human Concern is een gespecialiseerde GGZ-instelling en hanteert de tarieven die jaarlijks door de NZa worden vastgesteld. (Let op! Dit zijn niet de zogenoemde marktconforme tarieven, deze kunnen verschillend zijn per zorgverzekeraar en hiermee wordt in de meeste gevallen een... Lees verder


Mijn verzekeraar vraagt om declaratiecodes, waar kan ik die vinden?

Declaratiecodes behandeling gespecialiseerde GGZ eetstoornissen (afhankelijk van de duur van je behandeling): Bron: Tariefbeschikking gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg op website NZa. Lees verder


Welke zorgverzekeringspolis kan ik het beste afsluiten?

We adviseren je een restitutiepolis af te sluiten, zodat de behandelkosten bij Human Concern volledig worden vergoed en jij dus als cliënt zo min mogelijk zelf hoeft te betalen. Bij een restitutiepolis ben je vrij om je eigen zorgverlener te... Lees verder


Vanaf welk moment worden de kosten in rekening gebracht?

Je DBC (Diagnose Behandel Combinatie) wordt geopend op het moment dat de intake bij Stichting Human Concern plaatsvindt. De zorgpolis die je op dát moment hebt afgesloten geldt voor de gehele DBC (365 dagen). Mocht je aan het eind van... Lees verder


Wat kost de intakeprocedure bij Human Concern?

Mocht je na de intake bij Stichting Human Concern niet in behandeling gaan dan worden de intakegesprekken wel in rekening gebracht bij je zorgverzekeraar. De intakegesprekken, het contact met jou nadien, de (multidisciplinaire) overleggen en de registratie van je aanmelding... Lees verder


Wat betaal ik voor de kort-klinische boost-behandeling Be-LeeF!?

Als je wordt geïndiceerd voor de klinische boost-behandeling Be-LeeF! dient je verzekeraar hier vooraf toestemming voor te geven. De vaste aanvullende bijdrage voor Be-LeeF! bedraagt € 2.500,-. Omdat de behandeling (deels) in Portugal plaatsvindt, vergoedt de zorgverzekeraar niet alle kosten.... Lees verder


Vragen van betrokkenen

Op welke kenmerken kan ik letten als ik vermoed dat mijn zoon/dochter/partner een eetstoornis heeft?

Een eetstoornis ontwikkelt zich meestal geleidelijk. Het is voor mensen uit de omgeving belangrijk om te letten op voor de hand liggende signalen van een eetstoornis, zoals: gewichtsveranderingen, een veranderd eetpatroon, eetgestoorde gedachten, een negatief lichaamsbeeld en/of lichamelijke klachten. Maar... Lees verder


Hoe kan ik het vermoeden van een eetstoornis het beste bespreekbaar maken?

Je kunt dit het beste doen door niet meteen te (ver)oordelen, af te wijzen of te veel druk uit te oefenen op de persoon. Écht in gesprek gaan en proberen te luisteren naar de belevingswereld van de persoon. En proberen... Lees verder


Wat kan ik beter wel en niet zeggen tegen iemand met een eetstoornis?

Er is natuurlijk niet één 'standaardmanier' om te praten met iemand die een eetstoornis heeft. Wat je doet en hoe je dat doet wordt natuurlijk bepaald door je eigen persoonlijkheid; wat wel en niet bij je past. En van de... Lees verder


Hoe kan ik iemand met een eetstoornis helpen?

De omgeving van iemand met een eetstoornis kan een belangrijke bijdrage leveren aan het genezingsproces. Hoe mensen uit de omgeving kunnen helpen, weet de persoon met een eetstoornis vaak zélf het beste. Of de persoon kan in ieder geval aangeven... Lees verder


Hoe blijf ik als ouder/partner zijnde overeind?

Wanneer iemand aan een eetstoornis lijdt, is het voor mensen uit zijn of haar omgeving vaak erg moeilijk om hiermee om te gaan. Of het nu om een kind gaat, een partner, iemand in de familie of vriendenkring, een eetstoornis... Lees verder


Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Groningen

  ntb ntb
  ntb ntb
T ntb
F ntb
E info@humanconcern.nl