Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Ervaringen
< Terug naar overzicht

Hoe is het als zus van?

Hoe is het als zus van? 09 jun 2015

“Doordat ik betrokken ben in het proces wat mijn zus nu doorgaat ben ik dichter naar haar toe gegroeid."

“Voor mij als zus was het in eerste instantie heftig om te horen dat mijn zus in therapie ging voor de eetstoornis Boulimia Nervosa. Mijn zus zou twee dagen in de week in groepstherapie gaan. Ze had er al een half jaar individuele therapie op zitten en het leek me goed voor haar. Maar veel wist ik er op dat moment nog niet van, het echte besef kwam pas later. Toen ik een sms'je van mijn zus kreeg op vakantie of ik mee wilde naar de zogenoemde systeemavonden van de klinische boost behandeling Be-LeeF! voelde ik me vereerd. Natuurlijk wilde ik daar bij zijn! Maar verder had ik nog geen idee hoe en wat. Helaas heb ik de eerste systeemdag niet bij kunnen wonen, maar kwam ik voor het eerst bij Human Concern in Amsterdam met de 'brievendag'. Dit heeft erg veel indruk op mij gemaakt. De sfeer bij Human Concern vond ik heel prettig, mooie rustige ruimtes en het leek me echt goed voor mijn zus. Het mooie aan deze aanpak vind ik dat de familie er ook nauw bij betrokken wordt, wat ik niet meer dan logisch vind want vaak heeft een eetstoornis zijn uitwerking op het hele gezin."

"Ik als zus heb het als heel leerzaam ervaren, maar ook als confronterend en moeilijk. Je bent nu eenmaal zussen, daar kies je niet voor. Terwijl als je vriendinnen bent je iets deelt uit interesse, een band is er al. Ik had niet echt een band met mijn zus, we leefden eigenlijk langs elkaar heen. Doordat ik betrokken ben in het proces wat mijn zus nu doorgaat ben ik dichter naar haar toe gegroeid. Ik snap nu waar ze mee worstelt, ik deel ook mijn eigen leven met haar waardoor we elkaar leren kennen. Opeens zie ik wie mijn zus echt is, de eetstoornis heeft haarzelf als individu lange tijd onderdrukt. Ik heb geleerd dat iemand met een eetstoornis heel erg de behoefte heeft aan het nauwe contact met naasten maar dit moeilijk vind om aan te geven. Ik merk dat ik mijn best moet doen om goed in contact met haar te blijven, maar dat vind ik heel belangrijk. Alleen soms weet ik zelf ook niet hoe en vind ik het lastig om te helpen. Je hebt ook je eigen leven, je weet niet hoe je iemand het best helpt en je hebt je eigen ideeën over wat goed is en wat ze zou moeten doen. Maar ik heb geleerd door mijn zus en door de systeemavonden dat het vooral belangrijk is dat je er bent."

"Een eetstoornis heeft eigenlijk niet heel veel met eten te maken. Als naaste heb je een belangrijke rol, natuurlijk is dit voor iedereen weer anders. Maar help je zus, vraag hoe het gaat, hoe het écht gaat. Het communiceren is heel belangrijk, laat zien dat je er voor haar bent en geef ook je eigen grenzen aan. Het is lastig om niet mee te gaan in het gedrag wat de eetstoornis veroorzaakt maar spreek het uit, ook als je zelf ergens mee zit vind ik het belangrijk dit te delen. Zo ontstaat er evenwicht in jullie relatie. En vergeet niet dat ze zo ontzettend hard haar best doet, maar dat die stem in haar hoofd het haar heel moeilijk maakt. Als naaste raad ik aan de systeemavonden allemaal bij te wonen, zowel voor je zus als voor jezelf is dit heel waardevol."

Deel deze pagina

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Nijmegen (opening vierde kwartaal 2019)

  ntb ntb
  ntb Nijmegen
T ntb
F ntb
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F 084-8362759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl