Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven

Ervaringsprofessionals van Human Concern

Ervaringsprofessionals van Human Concern

Uniek ter wereld is dat alle behandelende therapeuten van Human Concern Ervaringsprofessionals zijn. Ervaringsprofessionals® combineren de inzet van vakkennis, op basis van een reguliere GGZ-opleiding, met de inzet ervaringskennis. Dit doen zij op methodische, professionele en doelgerichte wijze tijdens de behandeling. Door hun vakkennis te combineren met de kracht van ervaringsdeskundigheid, bieden zij het beste uit twee werelden.

Omdat Human Concern gespecialiseerd is in de behandeling van eetstoornissen werkt zij specifiek en voornamelijk met GGZ-professionals die hersteld zijn van een eetstoornis. Maar daarnaast ook, echter in mindere mate, met professionals die geen eetstoornis hebben gehad, maar wel vergelijkbare moeilijke levenservaringen hebben doorgewerkt die zij kunnen inzetten ten behoeve van cliënten. De ervaringsprofessional behandelt binnen een multidisciplinair team van psychiaters, systeemtherapeuten en diëtisten.

Sinds de oprichting van Human Concern in 2003 is de inzet van ervaringsprofessionaliteit één van de belangrijkste onderdelen van de visie en de behandeling. De therapeuten zijn opgeleid in het zorgvuldig en doelgericht inzetten van hun ervaringsdeskundigheid door intensieve werkbegeleiding, intervisie en interne bij en nascholing. Op deze manier wordt de inzet van ervaringsdeskundigheid geborgd en met succes geïntegreerd in het primaire behandelproces.

Een Ervaringsprofessional® is het levende bewijs van iemand die genezen is van een eetstoornis en daarmee het beste voorbeeld voor degene die er nog middenin zit en bijna geen hoop heeft op herstel. Uit langlopend onderzoek onder cliënten met een eetstoornis blijkt dat de Ervaringsprofessional® op meer vlakken gedurende de behandeling een positief verschil maakt voor de cliënt. De cliënt is eerder geneigd open en eerlijk te zijn; de therapeut is dat immers ook. De angst voor afwijzing neemt hierdoor direct af. Het gevoel écht begrepen te worden, maakt voor de cliënt een ander belangrijk verschil. Op deze manier worden schaamte en schuldgevoelens makkelijker ontzenuwd en beseffen cliënten dat zij niet de enige zijn die zo ‘gek’ met eten omgaan.

De voordelen van de Ervaringsprofessional® op een rijtje:

  • Herkenning
  • Hoop, geloof en motivatie
  • Sneller sprake van vertrouwensband
  • Eerlijkheid en openheid
  • Erkenning van de ziekte
  • Betere samenwerking
  • Minder angst voor afwijzing
  • Lager uitvalpercentage
Onderzoek
In 2014 is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Universiteit Leiden onder ervaringsdeskundige therapeuten (Ervaringsprofessionals®) en cliënten, beiden van Human Concern. Uit dit onderzoek bleek inderdaad dat 96% van de cliënten vond dat de inzet van ervaringsdeskundigheid door therapeuten een meerwaarde aan de therapie geeft. Zij gaven als belangrijkste voordelen aan: begrepen en (h)erkend worden, veiligheid in therapie, gelijkwaardigheid, grotere deskundigheid van therapeut, toegankelijkheid van therapeut en het hebben van een positief rolmodel. Lees meer over dit onderzoek en de resultaten.

Ontstaan
Oprichtster en inhoudelijk directeur Carmen Netten heeft zelf geworsteld met anorexia en boulimia. Uit haar ervaringen binnen en buiten de hulpverlening, haar eigen-wijsheid over haar eetstoornis en de overtuiging dat de behandeling van eetstoornissen beter, sneller en goedkoper kan, is het concept van Human Concern ontstaan. Zij verzorgt onder meer de interne opleiding aan toekomstige Human Concern-therapeuten, waar missie en visie, de unieke behandelaanpak van Human Concern en de professionele inzet van ervaringsdeskundigheid uitgebreid aan bod komen.

Ervaringen
“Vanaf de eerste kennismaking voelde het oké om me open te stellen naar mijn therapeut toe. Eerst deed zij haar verhaal, van haar eetstoornisverleden tot de weg van haar herstel. Zo fijn om een voorbeeld te hebben en samen, echt hand in hand, je eigen eetstoornis aan te gaan.” (Marieke)

Lees meer ervaringsverhalen van cliënten.

Bekijk hier de Ervaringsprofessionals van Human Concern en lees hun ervaringsverhalen.

Lees meer:

Deel deze pagina

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl