Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Nieuws
< Terug naar overzicht

Een eetstoornis en genieten van de zomer? Lees de tips van diëtist Joke.

Een eetstoornis en toch genieten van de zomer? Lees de tips van diëtist Joke. 30 jul 2018

De zomer:  het is mooi weer, je spreekt af op het terras met vriendinnen, je familie organiseert een BBQ, je vriend(in) wil een leuke reis boeken of je kinderen willen naar het strand en een ijsje eten. Iedereen is vrolijk maar jij niet altijd. Er is soms zelfs een gevoel van paniek.

De vakantieperiode en het hebben van een eetstoornis, gaan niet altijd makkelijk samen. Je bent uit je dagelijkse ritme, geen school, niet aan het werk, niet thuis, andere omgeving, andere mensen, ander klimaat, luchtige kleding. Je gaat vaker uit eten of eet dingen die je normaal niet zou willen of durven. Of er is juist heel veel verleiding en liggen de eetbuien op de loer. En dan kan je ook nog eens niet je normale sport-, dans- of ander beweegschema volgen…..Kortom, het voelt of je veel controle kwijt bent.

In dit stukje hoop ik je wat ( algemene) adviezen te kunnen geven om hier op een wat meer ontspannen manier mee om te kunnen gaan.

Bedenk je daarbij dat je lichaam heel goed in staat is om (tijdelijke, kleine) veranderingen in je eten of beweegpatroon op te vangen: een dagje meer of anders eten heeft op de lange termijn geen effect op je gezondheid en/of je gewicht! Als er al iets verandert, is dat altijd heel tijdelijk. Het lichaam kan dat; uiteindelijk is dit een heel natuurlijk proces. Probeer daar vertrouwen in te hebben. Vergelijk het bijvoorbeeld met dieren in de natuur, die eten ook niet iedere dag hetzelfde in dezelfde hoeveelheden, ook die zijn niet alle dagen even actief; maar toch blijven ze gezond en houden zij een stabiel gewicht.

De vrije dagen/ vakanties zijn daarom misschien juist een goede gelegenheid om (kleine) eet-uitdagingen aan te gaan. Grijp die kans als je wilt en ervaar hoe je lichaam hierop reageert. Het kan je vertrouwen geven!


Bespreken en plannen 

Bespreek dagjes uit (of vakanties) van tevoren met iemand of ga voor jezelf na wat je kan verwachten en hoe je dat aan zou kunnen pakken. Bespreek als je ergens moeite mee hebt en zoek samen naar een oplossing. Veel mensen vinden het fijn een plan te maken: dat kan houvast geven. Denk aan de volgende dingen: 

 - Waar ga je heen en hoe lang?  Plan ook tijd voor jezelf in. 

 - Het kan rust geven om maar 1-2 eetmomenten buiten de deur te plannen en de rest op een vertrouwde manier thuis (of in je appartement op vakantie) te kunnen eten.

 - Misschien kun je samen het menu samenstellen: hierin kun je wat eet-uitdagingen aangaan, maar ook wat veilige producten inplannen. 

 

Sla geen maaltijden over

Misschien denk je vroeg op de dag je voedselinname te kunnen beperken door een eetmoment over te slaan, zodat je later wat extra kan eten. Geen goed idee omdat gedurende de dag de glucosespiegel in het bloed heel laag wordt waardoor je in de middag/ avond getriggerd wordt meer te eten om de glucosespiegel op te hogen. Dat geeft geen fijn gevoel.


Barbecues/buffet/uit eten  

Bij een BBQ eten we vaak kleine beetjes verdeeld over de hele avond. We hebben bij de warme maaltijd ongeveer 250g. aardappelen, 250g. groenten en 100g. vlees(vervanging) nodig. Ook een sausje, een soep en een toetje horen bij een standaard maaltijd. Kijk eens naar wat er aangeboden wordt: Is het echt meer of lijkt dat maar zo omdat je niet een duidelijk bord opschept in een keer? Aardappeltjes kun je ook vervangen door b.v. stokbrood. Zelfde geldt voor een buffet: misschien kies je meerdere kleine gerechtjes. Dat kan veel ‘lijken’ maar in de praktijk valt dat vaak erg mee. Je kunt bijvoorbeeld besluiten (om gezellig ‘lang’ mee te kunnen doen en) twee keer een klein bordje op te scheppen. Wat ook kan helpen is iemand zoeken als ‘referentiekader’, iemand die ‘normale porties’ gebruikt: neem die persoon als voorbeeld. Bespreek dit zo nodig van tevoren. Oftewel: je kan lekker mee doen met de rest, maar maak ook een plan hoe je het gewone ritme na de vakantie weer opnieuw kan oppakken. Gun de eetstoornis ook even vakantie!!


Maak keuzes en verdeel extraatjes 

Vind je het niet fijn om veel producten te eten die niet in je standaard eetpatroon voorkomen, kies dan elke dag een bepaald aantal producten waar je het meest zin in hebt en weersta de rest; dat kun je eventueel de volgende dag eten. Als het je rust geeft zou je op vakantie zo veel mogelijk je eigen basis kunnen aanhouden en alleen bij één maaltijd en één tussendoortje daarvan afwijken.  


Haalbaar

Houd het haalbaar. Ook in de zomer(vakantie) is de eetstoornis bij je. Neem op dagen weg gerust je eigen tussendoortjes mee. Bespreek op vakantie van tevoren hoe invulling te geven aan de eetmomenten, dan weet je waar je aan toe bent. 


Gewicht en wegen 

Gemiddeld genomen hebben we 5000-7000 kcal extra nodig om een kilo aan te komen. Dat betekent dat er veel gegeten moet worden om daadwerkelijk een kilo aan te komen. Ga niet direct na de vakantie op de weegschaal staan. De weegschaal kan een vertekend beeld geven. Het zout in het eten en eventuele alcohol zorgen ervoor dat je tijdelijk vocht vasthoudt, ook kan het zijn dat de darmen wat meer gevuld zijn dan anders. (Lang) vliegen kan ook (tijdelijk) invloed op je gewicht hebben. Mocht je toch wat gewicht zijn aangekomen en heb je geen ondergewicht: probeer je gewone ritme op te pakken, je zal zien dat je lichaam vanzelf herstelt! Mocht je zijn afgevallen en heb je al een (te) laag gewicht: ga direct aan de slag na de vakantie om dit te herstellen: stel dit niet uit!

Een vakantieperiode is een periode waarin we nieuwe dingen willen zien en beleven: misschien gaat het je soms een beetje lukken om dat ook met eten te doen. Probeer te ervaren wat er gebeurt als je de eetstoornis een heel klein beetje loslaat. Grote effecten kun je hiervan echt niet verwachten!

Fijne zomer!

Joke van Scheers, senior diëtist Human Concern

Deel deze pagina

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F 084-8362759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl