Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Nieuws
< Terug naar overzicht

Plotseling ligt er (te??) veel op je bordje!

Plotseling ligt er (te??) veel op je bordje! 29 aug 2016

Heb je deze zomer af en toe van een ijsje kunnen genieten? Of heb je dit niet aan gedurfd? Heb je hier achteraf spijt van of juist niet? Heb je er teveel van gegeten naar je idee? Of heb je in jouw ogen de verkeerde soort gekozen? Ben je snel na het eten van een ijsje een uurtje gaan hardlopen?

Door: HC-diëtist Joke van Scheers

De seizoenen veranderen en soms daarmee ook de focus op je eetgedrag en de triggers van je eetstoornis. Zijn het in de zomer de koele drankjes op een terras, de ijsjes, de BBQ; straks in de winter zijn dat misschien voor jou de warme chocolademelk, de pepernoten of de etentjes tijdens de feestdagen. Allemaal dingen waar het soms moeilijk is om mee om te gaan als je een eetstoornis hebt.

De vakantieperiode is (bijna) voorbij. Studie en werk gaan weer beginnen en het dagritme verandert. In deze periode van het jaar ga je misschien voor het eerst op kamers wonen en moet je helemaal zelf voor je eten gaan zorgen. Woon je plotseling in een studentenhuis waar de mensen om je heen op allerlei verschillende manieren met eten omgaan: sommigen houden zich bezig met supergezond eten en volgen fanatiek alle voedselhypes. Anderen kijken niet zo nauw en besteden weinig aandacht aan hun eten. Na de vakantieperiode willen vrienden/vriendinnen/familie met je afspreken om de vakantieverhalen uit te wisselen: daar hoort vaak een hapje of een drankje bij, met z’n allen. Allemaal heel normaal, maar toch……

Als er iets verandert in je leefomstandigheden, kan het tijd zijn om te inventariseren waar de eetstoornis mogelijk de kans probeert te grijpen om je eetgedrag (negatief of positief) te beïnvloeden. Als je hier tijdig serieus naar kijkt, kun je een plan maken dat je houvast kan bieden.

Enkele tips:

  • Bereid je voor op veranderingen en bedenk welke aandachtspunten tellen als het gaat om je eetpatroon
  • Bespreek dit met je therapeut en/of diëtist: bijvoorbeeld aan de hand van een eetverslag dat je bijhoudt gedurende 1-2 weken
  • Niet zelden zitten oplossingen in (kleine) praktische dingen, die helpend kunnen zijn om de structuur in eten te kunnen blijven handhaven. Ga daar (samen) naar op zoek. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inkoopbeleid, maaltijdstructuur, variaties van je maaltijden voor bijzondere omstandigheden (tijdens wisseldiensten, sporten, onregelmatige pauzes, etc.).
En tot slot: duidelijke afspraken maken over- en planning van- je eten kunnen een goed hulpmiddel zijn.
Op naar het volgende seizoen!


Deel deze pagina

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl