Facebookpagina Human Concern Twitteraccount Human Concern Youtubekanaal Human Concern Instagramaccount Human Concern Google Plus Human Concern LinkedIn Human Concern
Scroll naar boven
Nieuws
< Terug naar overzicht

Tips van diëtist Joke over vegetarische/veganistische voeding in combinatie met een eetstoornis

Advies van diëtist Joke over vegetarische en veganistische voeding 15 okt 2018

Kiezen voor vegetarische of veganistische voeding: welke stem heeft de eetstoornis hierin?

Ik merk tijdens de gesprekken met onze cliënten dat steeds meer mensen (deels) plantaardig willen gaan eten. Niet zo gek, want er zijn veel redenen om hiervoor te kiezen. Ook de aandacht hiervoor neemt toe, van verschillende kanten. Maar als je een eetstoornis hebt, kan het wat ingewikkeld worden. Het is altijd goed eerst te onderzoeken waar je wens voor plantaardige voeding vandaan komt. En zeker om (eerlijk) te kijken in hoeverre de eetstoornis bij deze beslissing (ook) een rol speelt. Lijkt die rol te groot, dan zou je kunnen overwegen om nog even te wachten met (de overstap naar) plantaardige voeding. In dit geval is starten met een flexitarisch eetpatroon een optie: afwisselend dagen met vlees/vis en dagen waarop je vegetarisch eet.

Als je dan toch over wilt stappen naar een vegetarisch of zelfs een veganistisch eetpatroon volgen hier wat tips:

  • Dierlijke producten leveren voedingsstoffen die je op een andere manier binnen moet krijgen. Dus gewoon alleen maar dierlijke producten weglaten zonder vervanging is geen optie.
  • Als je vegetarisch eet, gaat het om voedingsstoffen zoals bijvoorbeeld eiwit, ijzer, vitamine B12, zink en bepaalde vetzuren.
  • Eet je ook geen zuivel en eieren (dus eet je veganistisch), dan  wordt dit lijstje van voedingsstoffen langer: bijvoorbeeld voldoende kalk en vitamine B2 worden dan ook nog een aandachtspunt.
  • Vegetariërs en veganisten hebben meer eiwit nodig: van plantaardig eiwit moet je namelijk meer gebruiken om de opbouw van je lichaam te kunnen garanderen. Dat komt neer op ongeveer 25% meer behoefte aan eiwit. Om deze behoefte te kunnen dekken moet je dus meer eten en zal het volume van de voeding toenemen.
  • Als je een volwaardig vegetarisch/veganistisch gerecht wilt maken, kun je vlees of vis vervangen door bijvoorbeeld eieren, noten, peulvruchten of producten op basis van soja (tofu of tempé), lupine- of tarwe-eiwit (seitan). Je kunt voor de afwisseling ook kiezen voor een kant-en-klare vleesvervanger zoals een vegetarische burger, een groenteburger, vegetarisch gehakt, vegetarische balletjes (onder andere falafel) of vegetarische vlees- of kipstukjes. In een vleesvervanger op basis van soja zit wel voldoende vitamine B1. IJzer en vitamine B12 worden soms toegevoegd, maar lang niet altijd. Lees het etiket van tevoren om te beoordelen of de vleesvervanger een volwaardig alternatief is.
  • Vitamine B12 zit van nature alleen in dierlijke producten. Vegetariërs zijn voor vitamine B12 daarom afhankelijk van het gebruik van eieren, kaas en melkproducten.
  • Als je helemaal geen dierlijke producten eet, heb je producten nodig die verrijkt zijn met vitamine B12-pillen of met vitamine B12, zoals sojadrank met toegevoegd vitamine B12 en kant-en-klare vegetarische vleesvervangers met vitamine B12.
  • Voldoende ijzer krijg je binnen door te letten op het volgende. Eet groente en fruit bij de maaltijd. Daar zit vitamine C in, en dat zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter opneemt. Kies regelmatig voor  groene bladgroente, zoals spinazie, andijvie en sla. Volkoren graanproducten, zoals volkorenbrood, volkoren ontbijtgranen, volkoren couscous, bulgur, zilvervliesrijst en volkorenpasta. En daar kun je kiezen voor seitan en aardappelen.
  • Eet je ook geen zuivelproducten: kies dan voor plantaardige varianten met toegevoegde kalk (= calcium).

Dit zijn wat algemene tips, hopelijk heb je er iets aan! Wil je een goed voedingsadvies wat op jou persoonlijk is afgestemd? Neem dan eens contact op met een diëtist. Jullie kunnen dan samen kijken wat passend is.

Hartelijke groet, 

Joke

Deel deze pagina

Contactgegevens & Vestigingen

Human Concern

T 020 - 610 6224
F 084 - 836 27 59
E info@humanconcern.nl

Amsterdam

  Baden Powellweg 305 M
  1069 LH Amsterdam
T 020 – 610 6224
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Bilthoven

  Rembrandtlaan 22-a
  3723 BJ Bilthoven
T 030 - 711 6125
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Tilburg

  Berglandweg 32
  5022JB Tilburg
T 013-2053005
F 084-8362759
E info@humanconcern.nl

Den Haag

  Emmapark 3
  2595 ES Den Haag
T 070 – 450 0494
F 084 - 836 2759
E info@humanconcern.nl

Zwolle

  Emmawijk 7
  8011 CM Zwolle
T 038 – 711 4018
F 038 – 711 4019
E officezwolle@humanconcern.nl